ORMAN KANUNUNUN 16 NCI MADDESİNİN UYGULAMA YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 –
(1) Bu Yönetmeliğin amacı, 31/8/1956 tarihli ve 6831 sayılı Orman Kanununun 16 ncı maddesine göre verilecek muvafakat ve izinlerin
uygulama usul ve esasları, bunlardan tahsil edilecek bedeller ile izin ve/veya
muvafakat sahasının rehabilitesine ait usul ve
esasları belirlemektir.
Kapsam
MADDE 2 –
(1) Bu Yönetmelik, Orman Kanununun 16 ncı maddesine
göre verilecek muvafakat ve izinlerin uygulama usul ve esasları, bunlardan
tahsil edilecek bedeller ile izin ve/veya muvafakat sahasının rehabilitesine ait iş ve işlemleri kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1)
Bu Yönetmelik, Orman Kanununun 16 ncı maddesine
dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 –
(1) Bu Yönetmelikte geçen;
a) Ağaçlandırma bedeli: Orman sayılan alanda izin
verilmesi sonucu bu yerlerin ağaçlandırılması için yapılacak giderlerin
karşılığı olarak alınan bedeli,
b) Altyapı tesisi: Madencilik faaliyetleri için
zorunlu ve temdit dahil ruhsat süresi ile sınırlı olan yol, su, haberleşme,
enerji nakil hattı, trafo, bant konveyör, havai hat, asansör, havalandırma
bacası, şantiye tesisi, yemekhane, atölye, maden stok alanı, pasa döküm alanı,
atık barajı, patlayıcı madde ve müştemilatı deposu ve kantar tesislerini,
c) Arama döneminde üretim ve satış izin belgesi: Arama
ruhsatı döneminde teknolojik araştırma, geliştirme, pilot çalışmalar ve pazar
araştırmaları yapmak üzere görünür rezervin 1/10’una kadar üretim ve satışı
için Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığınca verilen belgeyi,
ç) Arama ruhsatı: Belirli bir alanda maden arama
faaliyetlerinde bulunulabilmesi için Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığınca
verilen yetki belgesini,
d) Arazi izin bedeli: Verilecek izinlerin bulunduğu
arazinin mevcut orman örtüsü ve bulunduğu bölge dikkate alınarak orman
idaresince tespit edilecek bedeli,
e) Bakan: Çevre ve Orman Bakanını,
f) Bakanlık: Çevre ve Orman Bakanlığını,
g) Bölge müdürlüğü: Orman bölge müdürlüklerini,
ğ) Çevresel etki değerlendirmesi (ÇED) belgesi:
17/7/2008 tarihli ve 26939 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Çevresel Etki Değerlendirmesi Yönetmeliğine göre verilecek “Çevresel
Etki Değerlendirmesi Olumlu” kararı veya “Çevresel Etki Değerlendirmesi Gerekli
Değildir” kararını veya Çevresel Etki Değerlendirmesi Yönetmeliği kapsamı
dışında olduğuna dair belgeyi,
h) Deflatör: Devlet Planlama Teşkilatı Müsteşarlığınca
her yıl belirlenen cari fiyatları sabit fiyatlara çeviren dönüştürme katsayısını,
ı) Ek Devlet hakkı: Madencilik faaliyeti yapılan yerin
Devlet ormanına rastlaması halinde 4/6/1985 tarihli ve 3213 sayılı Maden
Kanununun 14 üncü maddesi gereğince % 30 fazla alınan Devlet hakkını,
i) Endemik ve korunması gereken nadir ekosistem alanı:
Bulunduğu bölgenin ekolojik özellikleri nedeniyle yalnızca Türkiye’nin belirli
bir bölgesinde doğal olarak yayılış gösteren türlerin bulunduğu alanlar ile
uzun süre araştırma amaçlı izlenen ve koordinatları Bakanlıkça belirlenen orman
alanlarını,
j) Gen koruma alanı: Bir türün genetik çeşitliliğinin
veya gen kaynaklarının doğal ortamında veya doğal ortamı dışında korumak
amacıyla koordinatları Bakanlıkça belirlenen ve bu amaçla yönetilen alanları,
k) Genel bütçe kapsamındaki kamu idareleri: 10/12/2003
tarihli ve 5018 sayılı Kamu Malî Yönetimi ve Kontrol Kanununun ekli (I) sayılı
cetvelinde yer alan idareleri,
l) Genel Müdürlük: Orman Genel Müdürlüğünü,
m) Hammadde üretim izin belgesi: Maden Kanununun 14 üncü
maddesi gereğince Genel Bütçe kapsamındaki kamu idareleri ile kamu kurum ve
kuruluşlarının yapı ve inşaat hammaddesi ihtiyaçlarının karşılanması maksadıyla
Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığınca verilen belgeyi,
n) Heyet: Bölge müdürlüğünce; bölge müdür yardımcısı,
şube müdürü, mühendis veya ilgili orman işletme müdür yardımcısı başkanlığında,
ilgili orman işletme müdür yardımcısı, ilgili orman işletme şefi varsa kadastro
ve mülkiyet şefi ve/veya bir teknik elemandan oluşturulan en az üç kişilik komisyonu,
o) İnşaat, yıkıntı ve hafriyat atıkları: İnşaat öncesi
arazinin hazırlanması aşamasında yapılan kazı ile konut, bina, köprü, yol gibi
alt ve üst yapıların yapımı, yıkımı, yenileme ve tadilatı esnasında ortaya
çıkan; tehlikeli atık ve kimyasal madde içermeyen atık ve toprağı,
ö) İşletme izin belgesi: Bir madenin işletmeye
alınabilmesi için Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığınca verilen belgeyi,
p) İşletme ruhsatı: Bir alanda bulunan maden ile
ilgili işletme faaliyetlerinin yürütülebilmesi için Enerji ve Tabii Kaynaklar
Bakanlığınca verilen yetki belgesini,
r) İzin: Orman Kanununun 16 ncı
maddesine göre orman sayılan alanda Bakanlıkça amacı doğrultusunda kullanılmak
üzere verilecek kesin izin ve muvafakatı,
s) Kamu kurum ve kuruluşları: Bu Yönetmelikte Genel
Bütçe kapsamındaki kamu idareleri tanımı dışında yer alan kamu idarelerini,
ş) Muhafaza ormanı: Orman Kanununun 23 ve 24 üncü
maddeleri kapsamına alınan yerleri,
t) Orman içi dinlenme yeri: Ormanların sosyal ve
kültürel fonksiyonlarını halkın hizmetine sunmak amacıyla, orman sayılan alanda
rekreasyonel ve estetik kaynak değerlere sahip, Orman
Kanununun 25 inci maddesine göre orman mesire yerleri olarak ayrılan ve
yönetilen koordinatları belirli alanları,
u) Orman idaresi: Orman Genel Müdürlüğü merkez ve
taşra teşkilatını,
ü) Ormancılık bürosu: Orman mühendisi veya orman
yüksek mühendisi unvanına sahip, ruhsatlı serbest meslek mensubu veya ruhsatlı
serbest yeminli meslek mensuplarının, 29/6/2006 tarihli ve 5531 sayılı Orman
Mühendisliği, Orman Endüstri Mühendisliği ve Ağaç İşleri Endüstri Mühendisliği
Hakkında Kanuna dayanılarak 8/4/2009 tarihli ve 27194 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Ormancılık ve Orman Ürünleri
Bürolarının Kuruluş ve Çalışma Esasları Yönetmeliği hükümlerine göre kurdukları
serbest ormancılık veya serbest yeminli ormancılık bürolarını,
v) Ön izin: Kullanma izni verilmeden önce; ÇED
belgesini, izin talep edilen alanın diğer kanunlar uyarınca izin alınması
zorunlu yerlerden olması halinde tabi olduğu kanuna göre alınması gereken
görüş, belge ve muvafakatların alınması, proje ve
haritaların düzenlenmesi, 18/3/2004 tarihli ve 25406 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Hafriyat Toprağı, İnşaat ve Yıkıntı
Atıklarının Kontrolü Yönetmeliği hükümlerine göre gereken izinlerin alınması
için Bakanlıkça verilen izni,
y) Prospeksiyon: Madencilik
arama faaliyetlerine mesnet teşkil edecek ön bilgilerin toplanması işini,
z) Rehabilitasyon projesi: Madencilik faaliyetleri
yapılan sahanın rehabilitesi amacı ile hazırlanacak
projeyi,
aa) Rehabilite: İzinli sahada,
izin süresi başlangıcından sona ermesine kadar geçen sürede; çevre emniyetinin
sağlanarak, rehabilitasyon projesine uygun olarak ıslah edilmesi, doğaya
kazandırılması ve orman ekosisteminin tesisi amacıyla ağaçlandırma ve
silvikültür teknikleri kullanılarak çevreye uyumlu hale getirilmesi işlemini,
bb) Ruhsat: Arama ruhsatı, işletme ruhsatı veya
sertifikayı,
cc) Satış bilgi formu: Maden ruhsat sahibince Enerji
ve Tabii Kaynaklar Bakanlığına verilen yıllık üretim miktarı, satış tutarı,
toplam gelir ve tahakkuk eden ek Devlet hakkı gibi mali durumu gösteren
belgeyi,
çç) Sertifika: Maden Kanununun 2 nci
maddesinde yer alan V. Grup madenlerin aranması ve işletilmesi için Enerji ve
Tabii Kaynaklar Bakanlığınca verilen belgeyi,
dd) Taahhüt senedi: İzin sahibinin, Bakanlığa karşı
yükümlülüklerini yerine getirmeyi, iznin devamı ve sonucunda yapması gerekli
işlerin üstlenildiğini gösterir belgeyi,
ee) Teminat: Taahhüt senedi hükümlerine uygun çalışmayı
temin amacıyla alınan değeri,
ff) Tesis: Madencilik
faaliyetleri için zorunlu olan her türlü kırma, eleme, öğütme, kesme ve sayalama tesisleri ile işleme tesisleri kapsamında hazır
beton ve asfalt üretimi yapılan tesisleri, sallantılı masa, jig, konsantratör, flotasyon, liç, kalsinasyon, bioksidasyon gibi cevher hazırlama ve zenginleştirme
tesisleri, karıştırma, depolama, atık kazanma ve atık bertaraf tesislerini,
gg) Tohum meşceresi: Orman
ağacı ve ağaççığı türlerinde tohum üretmek amacıyla koordinatları Bakanlıkça
belirlenen ve bu amaçla yönetilen alanları,
ğğ) Toprak dolgu bedeli: Madencilik faaliyetinin sona
ermesi neticesinde idareye teslim edilen veya terk edilen doğal yapısı bozulmuş
orman alanlarını rehabilite ederek ağaçlandırmaya
hazır hale getirmek maksadıyla; inşaat, yıkıntı ve hafriyat atıklarının
Hafriyat Toprağı, İnşaat ve Yıkıntı Atıklarının Kontrolü Yönetmeliğindeki
şartlara uyularak dökülmesi için orman idaresince tespit edilen bedeli,
hh) Toprak dolgu projesi: Madencilik faaliyetlerinin
sona ermesi neticesinde idareye teslim edilen veya terk edilen doğal yapısı
bozulmuş orman sayılan alanın rehabilite maksatlı
orman yetiştirilmek üzere inşaat, yıkıntı ve hafriyat atıkları ile doldurularak
ağaçlandırmaya hazır hale getirilmesi için dolgu öncesi ve dolgu sonrası nihai
kodları gösterir çevresindeki topoğrafik yapı ile
uyumlu dolgu sonrası rehabilite işlemini de içeren
projeyi,
ıı) ÜFE: Türkiye İstatistik Kurumu tarafından belirlenen
üretici fiyat endeksini,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Maden Arama İşlemleri
Kazı gerektirmeyen maden arama izni
MADDE 5 – (1)
Ruhsat alanında prospeksiyon, jeolojik harita yapımı,
numune alımı, jeofizik araştırma gibi kazı gerektirmeyen arama yapacak ruhsat
sahibi; izin talep edilen yerin ilini, ilçesini, köyünü, mevkiini, yüzölçümünü
ve arayacağı madenin adını belirten yazısına;
a) Ruhsatını,
b) Ruhsat alanını gösteren 1/25000 ölçekli haritasını,
dört takım halinde ekleyerek bölge müdürlüğüne
müracaat eder.
(2) Bölge müdürlüğü müracaatın bir örneği üzerine
kayıt tarihini ve sayısını belirterek talep sahibine aynı gün iade eder. Maden
ruhsat sahibi ruhsat süresince birinci fıkrada yer alan arama faaliyetlerinde
bulunabilir.
Kazı gerektiren maden arama izni
MADDE 6 – (1)
Ruhsat alanında yarma, galeri, kuyu, sondaj gibi fiziki müdahale gerektiren
yöntemlerle belirli bir alanda arama yapılmak istenilmesi halinde ruhsat
sahibi; izin talep edilen yerin ilini, ilçesini, köyünü, mevkiini, yüzölçümünü
ve arayacağı madenin adını belirten yazısına,
a) Ruhsatını,
b) 1/25000 ölçekli haritasını,
c) Meşcere haritasını,
ç) 1/1000 veya uygun ölçekli vaziyet planını,
d) Koordinat özet çizelgesini,
e) Orman kadastro haritasını,
f) ÇED belgesini,
g) İzin talep edilen alanın diğer kanunlar uyarınca
izin alınması zorunlu yerlerden olması halinde tabi olduğu kanuna göre alınması
gereken görüş, belge ve muvafakatların alındığına
dair belgelerini,
dört takım halinde ekleyerek bölge müdürlüğüne izin
için müracaat eder.
(2) Bölge müdürlüğü yapılan müracaatı öncelikle evrak
üzerinde inceler, eksik veya yanlış evrak varsa müracaat sahibine bildirir.
Belgeler tamamlanıncaya kadar talep değerlendirmeye alınmaz. Evrakın tam olması
halinde oluşturulan heyet tarafından arazi üzerinde gerekli incelemeler
yapılarak, talep edilen sahanın Devlet ormanlarına rastlayan kısımları için
bedelli rapor tanzim edilir.
(3) Bakanlıkça uygun görülenlere, ruhsat süresi
dikkate alınarak izin verilir. Verilen izin müracaat sahibine tebliğ edilir.
İzin sahibinden teminat, bedeller ve onaylı taahhüt senedi alınır. İzin
sahasının köşe noktalarına zeminden bir metre yükseklikte koordinat değerleri
belirli sabit işaretler tesis ettirilerek saha teslimi yapılır. Tebligat
tarihinden itibaren bir ay içerisinde teminat, bedeller ve onaylı taahhüt
senedi verilmediği takdirde ikaz yapılmaksızın verilen izin iptal edilir. İptal
işlemi ilgiliye bildirilir.
(4) İzin verilmemesi halinde durum ilgiliye yazılı
olarak bildirilir.
Alınacak bedeller
MADDE 7 –
(1) Ruhsat alanında yapılacak kazı gerektiren arama izninden;
a) Ağaçlandırma bedeli,
b) Arazi izin bedeli,
alınır.
(2) Ancak, kazı gerektirmeyen maden arama izninden
bedel alınmaz.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Maden İşletme İşlemleri
Maden işletme izni
MADDE 8 – (1)
İşletme ruhsatı, sertifika sahibi ile Maden Kanununun 17 nci
maddesi gereği arama döneminde üretim yapılmak istenilmesi halinde arama
ruhsatı sahibi; izin talep edilen yerin ilini, ilçesini, köyünü, mevkiini,
yüzölçümünü ve işleteceği madenin adını belirten yazısına,
a) Ruhsatını,
b) 1/25000 ölçekli haritasını,
c) Meşcere haritasını,
ç) 1/1000 veya uygun ölçekli vaziyet planını,
d) Koordinat özet çizelgesini,
e) Orman kadastro haritasını,
f) ÇED belgesini,
g) İzin talep edilen alanın diğer kanunlar uyarınca izin
alınması zorunlu yerlerden olması halinde tabi olduğu kanuna göre alınması
gereken görüş, belge ve muvafakatların alındığına
dair belgelerini,
ğ) Rehabilitasyon projesini,
dört takım halinde ekleyerek bölge müdürlüğüne izin
için müracaat eder.
(2) Bölge müdürlüğü yapılan müracaatı öncelikle evrak
üzerinde inceler, eksik veya yanlış evrak varsa müracaat sahibine bildirir.
Belgeler tamamlanıncaya kadar talep değerlendirmeye alınmaz. Evrakın tam olması
halinde oluşturulan heyet tarafından arazi üzerinde gerekli incelemeler
yapılarak, talep edilen alanın Devlet ormanlarına rastlayan kısımları için
bedelli rapor tanzim edilir.
(3) Bakanlıkça uygun görülenlere, ruhsat süresi
dikkate alınarak izin verilir. Verilen izin müracaat sahibine tebliğ edilir.
İzin sahibinden teminat, bedeller ve onaylı taahhüt senedi alınır. İzne konu
alanı kapsayan onaylı işletme izin belgesi veya arama döneminde üretim ve satış
izin belgesinin orman idaresine verilmesinden sonra izin alanının köşe
noktalarına zeminden bir metre yükseklikte koordinat değerleri belirli sabit
işaretler tesis ettirilerek saha teslimi yapılır. Tebligat tarihinden itibaren
bir ay içerisinde teminat, bedeller ve onaylı taahhüt senedi verilmediği
takdirde ikaz yapılmaksızın verilen izin iptal edilir. İptal işlemi ilgiliye
bildirilir.
(4) İzin verilmemesi halinde durum ilgiliye yazılı
olarak bildirilir.
Alınacak bedeller
MADDE 9 – (1)
Ruhsat alanında yapılacak maden işletme izninden;
a) Ağaçlandırma bedeli,
b) Aynı ruhsat alanı içerisinde izni devam eden maden
işletme izin alanları toplamının beş hektarı geçmesi halinde, sadece geçen
kısım için arazi izin bedeli,
alınır.
(2) Ayrıca, aynı ruhsat alanı içerisinde izni devam
eden maden işletme izin alanları toplamının beş hektara kadar olan kısmı için
ek Devlet hakkı alınır.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Maden Tesis ve Altyapı Tesisi İşlemleri
Maden tesis ve altyapı tesis izni
MADDE 10 –
(1) Madencilik faaliyetleri için gerekli ve orman sayılan alanda yapılması
zorunlu tesislere ve altyapı tesislerine ruhsat alanı içinde, talep edilen
altyapı tesislerinin ruhsat alanı içinde yapılması için uygun alan
bulunulmadığının heyet tarafından tespit edilmesi halinde ruhsat alanı
bitişiğinde de izin verilebilir.
(2) Ruhsat sahibi; izin talep edilen yerin ilini, ilçesini,
köyünü, mevkiini, yüzölçümünü, kuracağı tesisin ve/veya altyapı tesisinin adını
ve işleyeceği madenin adını belirten yazısına,
a) Ruhsatını,
b) 1/25000 ölçekli haritasını,
c) Meşcere haritasını,
ç) 1/1000 veya uygun ölçekli vaziyet planını,
d) Koordinat özet çizelgesini,
e) Orman kadastro haritasını,
f) ÇED belgesini,
g) İzin talep edilen alanın diğer kanunlar uyarınca
izin alınması zorunlu yerlerden olması halinde tabi olduğu kanuna göre alınması
gereken görüş, belge ve muvafakatların alındığına
dair belgelerini,
ğ) Rehabilitasyon projesini,
h) Avan projesini,
dört takım halinde ekleyerek bölge müdürlüğüne izin
için müracaat eder.
(3) Bölge müdürlüğü yapılan müracaatı öncelikle evrak
üzerinde inceler, eksik veya yanlış evrak varsa müracaat sahibine bildirir.
Belgeler tamamlanıncaya kadar talep değerlendirmeye alınmaz. Evrakın tam olması
halinde heyet tarafından arazi üzerinde gerekli incelemeler yapılarak, tesis ve
altyapı tesislerinin Devlet ormanlarında yapılmasının zorunlu olup olmadığı hususunu
da içeren bedelli izin raporu düzenlenir.
(4) Bakanlıkça uygun görülenlere, ruhsat süresi
dikkate alınarak tesis veya altyapı tesis izni verilir. Verilen izin müracaat
sahibine tebliğ edilir. İzin sahibinden teminat, bedeller ve onaylı taahhüt
senedi alınarak, izin alanının köşe noktalarına zeminden bir metre yükseklikte
koordinat değerleri belirli sabit işaretler tesis ettirilerek saha teslimi
yapılır. Tebligat tarihinden itibaren bir ay içerisinde teminat, bedeller ve
onaylı taahhüt senedi verilmediği takdirde ikaz yapılmaksızın verilen izin
iptal edilir. İptal işlemi ilgiliye bildirilir.
(5) Bir ruhsat alanında tesis ve/veya altyapı tesis
izni verilebilmesi için o ruhsat alanında maden arama, hammadde üretim izni
veya maden işletme izninin alınmış olması şartı aranır.
(6) İzin verilmemesi halinde durum ilgiliye yazılı
olarak bildirilir.
Alınacak bedeller
MADDE 11 –
(1) Ruhsata dayalı yapılacak tesis veya altyapı tesis izinlerinden;
a) Ağaçlandırma bedeli,
b) Arazi izin bedeli,
alınır.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Hammadde Üretim İşlemleri
Hammadde üretim izni
MADDE 12 –
(1) Genel bütçe kapsamındaki kamu idareleri ile kamu kurum ve kuruluşlarınca
yol, köprü, baraj, gölet, liman gibi projelerin inşasında kullanılacak yapı ve
inşaat hammaddelerinin üretimi için onaylı hammadde üretim izin belgesine
dayanarak orman sayılan alanda bu amaçla yapılacak işletme faaliyetleri, tesis
ve altyapı tesislerine bu Yönetmelik hükümlerine göre izin verilir.
(2) Hammadde üretim izin belgesi ile yapılacak
madencilik faaliyetleri için rehabilitasyon projesi istenir.
(3) Genel bütçe kapsamındaki kamu idarelerinin
hammadde üretim izin belgeleri ile Devlet ormanlarında yapacakları madencilik
faaliyetlerinden bedel alınmaz.
(4) 25/6/2010 tarihli ve 6001 sayılı Karayolları Genel
Müdürlüğünün Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanunun 28 inci maddesinin ikinci
fıkrası gereği Karayolları Genel Müdürlüğünün hammadde üretim izin belgesi ile
yapacağı madencilik faaliyetleri için verilen izinlerinden bedel alınmaz.
(5) Genel bütçe kapsamındaki kamu idarelerine bağlı
taşra birimleri ile Karayolları Genel Müdürlüğüne bağlı taşra birimleri adına
düzenlenmiş hammadde üretim izin belgesine dayalı olarak Bakanlıkça verilen
izinler bağlı olduğu Bakanlık veya Genel Müdürlüğe verilmiş sayılır. Bu
izinlerden de üçüncü fıkra kapsamında bedel alınmaz.
ALTINCI BÖLÜM
Devir, Temdit ve İptal İşlemleri
Devir işlemleri
MADDE 13 –
(1) Ruhsatın Maden Kanunu hükümlerine göre devir edilmesi halinde, yeni ruhsat sahipleri
adına, verilen izinlerin devri devir alanın noterden resen düzenlenmiş taahhüt
senedi ve teminat vermesi kaydı ile izin veren merciin onayı ile olur.
(2) Eski izin sahibinin ruhsatı devrettiğini orman
idaresine yazılı olarak bildirdiği veya ruhsatın devredildiğinin orman
idaresince resen tespit edildiği hallerde bölge müdürlüğünce ruhsatı devralana
yazılı olarak bir ay içinde o ruhsata bağlı olarak orman idaresince verilmiş
izinleri devralması için tebligat yapılır. Verilen sürede izinlerin devir
alınmaması halinde, izinler iptal edilir.
(3) Bu işlemler tamamlanana kadar eski izin sahibinin
yükümlülükleri devam eder.
Temdit işlemleri
MADDE 14 – (1)
İzin sahibinin mevcut ya da ilgili kanun hükümlerine göre temdit edilmiş
ruhsatla, izin süresi son günü mesai bitimine kadar bölge müdürlüğüne müracaatı
halinde önceki iznin bitim tarihinden itibaren bu Yönetmelik hükümlerine göre
izin yenilenebilir.
(2) İzin süresi ile birlikte ruhsat süresinin de sona
erdiği izinlerle ilgili olarak; İzin sahibinin, izin süresi son günü mesai
bitimine kadar temdit edilmiş ruhsatla müracaat edememesi halinde, ruhsat
hukukunun yürürlükte olduğuna dair belge ile birlikte bölge müdürlüğüne
müracaatı halinde, mevcut taahhüt senedi hükümlerine göre izin süresinin bitim
tarihinden itibaren dokuz ay süreyle izin ve sorumlulukları devam eder. Bu süre
sonuna kadar temdit edilmiş ruhsatı ibraz etmeyenlerin izinleri iptal edilir.
İptal işlemleri
MADDE 15 – (1)
Bu Yönetmelik hükümlerine göre ruhsat veya hammadde üretim izin belgesine
dayalı olarak verilen maden arama, maden işletme, maden tesis ve altyapı tesis
izinleri;
a) Hak sahibinin vazgeçmesi,
b) Ruhsatın iptali,
c) İzin süresi son günü mesai bitimine kadar temdit
edilmiş ruhsat ya da ruhsat hukukunun yürürlükte olduğuna dair belge ile
birlikte ilgili bölge müdürlüğüne iznin yenilenmesi talebinde bulunulmaması,
ç) Verilen izinlerin maksadı dışında kullanılması,
d) ÇED belgesinin veya izin verilen alanla ilgili
olarak diğer kanunlar uyarınca alınan görüş, belge ve muvafakatların
iptal edilmesi halinde,
Bakanlıkça iptal edilir. İptal işlemi ilgiliye
bildirilir.
(2) Taahhüt senedi hükümlerine uyulmaması veya
rehabilitasyon projesine uygun çalışılmadığının orman idaresince tespiti
halinde eksikliklerin üç ay içerisinde giderilmesi için ruhsat sahibi yazılı
olarak uyarılır. Bu süre sonunda eksiklikler giderilmediği veya rehabilitasyon
projesine uygunluk sağlanmadığı takdirde verilmiş olan maden arama, maden
işletme, maden tesis ve altyapı tesis izinleri iptal edilir.
YEDİNCİ BÖLÜM
Rehabilite İşlemleri
Rehabilitasyon projesi
MADDE 16 –
(1) Maden işletme, maden tesis ve altyapı tesis izinlerinde Ek-1’de yer alan
rehabilitasyon projesi düzenlenir.
(2) Rehabilitasyon projeleri; madencilik faaliyeti
sonucunda oluşabilecek topoğrafik yapının madenin
işletme projesine göre belirlenmesi sonrasında, rehabilite
ile oluşturulabilecek yeni topoğrafyanın belirlenmesi, toprak ıslahı ve orman
kurma esasları dikkate alınarak ormancılık bürosu mensuplarınca düzenlenir.
İzin sahibince rehabilitasyon projesinin uygulanacağı taahhüt edilir.
(3) Rehabilitasyon projelerinin; rehabilite
işlemi için madencilik faaliyeti öncesi izin alanı içerisinde koordinatları
belirli alanlarda depolanmış madencilik faaliyeti yapılan alana ait yüzeydeki
veya yüzeye yakın olan verimli toprak tabakasının madencilik faaliyetinin
bitmesini takiben taşınarak rehabilite maksatlı
kullanımı hariç, izin alanı dışından toprak veya malzeme naklini içermemesi
gerekir.
(4) Pasa döküm alanı, atık barajı gibi taşınması
mümkün olmayan tesis veya altyapı tesisleri için alınacak önlemler
rehabilitasyon projesinde ayrıca düzenlenir.
(5) Çevresel Etki Değerlendirmesi Raporu veya Proje
Tanıtım Dosyası içerisinde Ek-1’de yer alan formattaki bilgilerin yer alması, hazırlayanlar
arasında orman mühendisi veya orman yüksek mühendisinin bulunması, dışarıdan
toprak ve malzeme nakli içermemesi halinde rehabilitasyon projesi istenmez.
(6) Rehabilitasyon projesi Bakanlıkça izin verilen
alanlar için yapılır. İlave talep edilen izinler için, mevcut izinleri de
kapsayan revize rehabilitasyon projesi düzenlenir. İzin sürecinde
rehabilitasyon projesinde meydana gelebilecek değişiklikler için yeni
rehabilitasyon projesi verilir. Temdit edilecek izinlerde rehabilitasyon
projesinin revizyonu istenir.
(7) Rehabilitasyon projesinde, madencilik faaliyeti
yapılacak alanda yüzeydeki veya yüzeye yakın olan verimli toprak tabakasının
depolanacağı yerler, izin alanı içerisinde koordinatları ile birlikte ayrıca
gösterilir.
(8) Aynı ruhsat alanında eş zamanlı olarak talep
edilen maden işletme, maden tesis ve altyapı tesislerini kapsayan tek bir
rehabilitasyon projesi tanzim edilebilir.
Rehabilite
MADDE 17 – (1)
İzin sahibi, madencilik faaliyetleri yaptığı alanları taahhüt senedi
hükümlerine ve rehabilitasyon projesine göre rehabilite
etmek zorundadır. Rehabilite, madencilik
faaliyetlerinin başlamasıyla birlikte başlar, madencilik faaliyetleri sırasında
devam eder, iznin bittiği tarihte rehabilitenin de
bitirilmesi esastır. Bu tarihte rehabilite
bitirilemezse bölge müdürlüğünce üç ay ek süre verilir. Rehabilite
için verilen bu ek sürede madencilik faaliyetine izin verilmez. Bu sürede
bedellerin alınmasına devam edilir.
(2) İzin sahibince rehabilite
işleminin yapılmaması halinde bu işlem orman idaresince yapılır veya
yaptırılır. Yapılan masraflar Maden Kanununun 32 nci
maddesi gereğince alınan çevre ile uyum teminatından karşılanır. Teminatın
yeterli olmaması durumunda eksik kalan masraflar 21/7/1953 tarihli ve 6183
sayılı Amme Alacaklarının Tahsil Usulü Hakkında Kanuna göre izin sahibinden
tahsil edilir.
(3) İzni iptal edilen tesis ve altyapı tesisleri
bildirime gerek kalmaksızın oniki ay içerisinde izin
sahibi tarafından sökülerek orman sayılan alanın dışına çıkartılır. Taşınmayan
tesis veya altyapı tesislerini orman idaresi ihtiyaç duyması halinde eksiksiz
ve bedelsiz olarak sabit kıymetlerine alabilir. Aksi takdirde orman sayılan
alanın dışına taşıyarak, yapılan masrafları izin sahibinden tahsil eder. Ancak
pasa döküm alanı, atık barajı gibi taşınması mümkün olmayan tesis veya altyapı
tesisleri için bu hüküm uygulanmayarak 26/3/2010 tarihli ve 27533 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Atıkların Düzenli Depolanmasına Dair
Yönetmelik hükümleri de izin sahibince yerine getirilir.
(4) İzin sahibi her yıl haziran ayının sonuna kadar
madencilik faaliyeti yaptığı alandaki rehabilite
işleminin safahatı hakkında bölge müdürlüğüne ormancılık bürosu tarafından veya
bünyelerinde çalışan orman mühendisi ve/veya orman yüksek mühendisince onaylı
teknik raporu verir.
(5) Kazı gerektiren maden arama izinlerinde, izin
sahibince yapılmış olan maden arama faaliyetleri ile bozulan alanın izin öncesi
topoğrafik yapı ile uyumlu hale getirilmesi izin
sahibinden istenir. Bu işlemin izin sahibince yapılmaması halinde orman idaresince
yapılarak, yapılan masraflar izin sahibinden tahsil edilir. Ayrıca
rehabilitasyon projesi istenmez.
SEKİZİNCİ BÖLÜM
Rehabiliteye Hazırlık Maksatlı Dolgu İzni İşlemleri
Dolgu yapılacak alanın tespiti ve izin öncesi işlemler
MADDE 18 – (1)
Madencilik faaliyetlerinin sona ermesi neticesinde idareye teslim edilen veya
terk edilen doğal yapısı bozulmuş orman sayılan alan, rehabiliteye
hazırlık maksadıyla orman yetiştirilmek üzere inşaat, yıkıntı ve hafriyat
atıkları ile doldurularak ağaçlandırılmaya hazır hale getirilmesi için izne
konu edilebilir.
(2) Rehabiliteye hazırlık
maksatlı dolgu izni için büyükşehir mücavir alanlarında büyükşehir
belediyelerine, diğer yerlerde ise il ve ilçe belediyelerine bedeli
karşılığında izin verilebilir.
(3) Madencilik faaliyetlerinin sona ermesi neticesinde
idareye teslim edilen veya terk edilen doğal yapısı bozulmuş rehabiliteye hazırlık maksatlı dolgu yapılacak alan
hakkında koordinatları ile birlikte bölge müdürlüğünce Maden İşleri Genel
Müdürlüğünün uygun görüşü istenir.
(4) Ayrıca, orman idaresi rehabiliteye
hazırlık maksadıyla dolgu işlemini kendisi yapabileceği gibi genel hükümler
çerçevesinde de yaptırabilir.
Ön izin
MADDE 19 –
(1) Madencilik faaliyetlerinin sona ermesi neticesinde orman idaresine teslim
edilen veya terk edilen doğal yapısı bozulmuş orman sayılan alanın rehabiliteye hazırlık maksadıyla orman yetiştirilmek üzere
inşaat, yıkıntı ve hafriyat atıkları ile doldurularak ağaçlandırılmaya hazır
hale getirilmesi için kesin izin verilmeden önce; ÇED belgesi, izin talep
edilen alanın diğer kanunlar uyarınca izin alınması zorunlu yerlerden olması
halinde tabi olduğu kanuna göre alınması gereken görüş, belge ve muvafakatların alınması, proje ve haritaların düzenlenmesi,
Hafriyat Toprağı, İnşaat ve Yıkıntı Atıklarının Kontrolü Yönetmeliği
hükümlerine göre gereken izinlerin alınması için Bakanlıkça bedelli ön izin
verilir.
(2) Büyükşehirlerde büyükşehir belediyeleri, diğer
yerlerde ise il veya ilçe belediyeleri izin talep edilen yerin ilini, ilçesini,
köyünü, mevkiini, yüzölçümünü belirten talep yazılarına;
a) Belediye meclis kararını,
b) Rehabiliteye hazırlık
maksatlı dolgu alanını gösteren 1/25000 ölçekli haritasını ekleyerek bölge
müdürlüğüne müracaat eder.
(3) Belediyece yapılan talep üzerine oluşturulan heyet
tarafından arazi üzerinde gerekli incelemeler yapılarak bedelli ön izin raporu
düzenlenir.
(4) Bakanlıkça uygun görülenlere yirmidört
ay süreli ön izin verilir. Ön izin verildiği ilgili belediyeye bildirilerek,
onaylı ön izin taahhüt senedi alınır, yer teslimi yapılmaz. Ön izin süresince
ön izin verilen alanda hiçbir faaliyete müsaade edilmez. Talep halinde oniki ay ek süre verilebilir.
Ön izin süresi içerisinde yapılacak işler
MADDE 20 – (1)
Ön izin sahibi belediye ön izin süresi içerisinde talep yazılarına;
a) 1/25000 ölçekli haritasını,
b) Meşcere haritasını,
c) 1/1000 veya uygun ölçekli vaziyet planını,
ç) Koordinat özet çizelgesini,
d) Orman kadastro haritasını,
e) ÇED belgesini,
f) İzin talep edilen alanın diğer kanunlar uyarınca izin
alınması zorunlu yerlerden olması halinde tabi olduğu kanuna göre alınması
gereken görüş, belge ve muvafakatların alındığına
dair belgelerini,
g) Dolgu öncesi ve dolgu sonrası nihai kodları
gösterir çevresindeki topoğrafik yapı ile uyumlu ve
orman idaresinin kabul edeceği toprak dolgu projesini,
ekleyerek bölge müdürlüğüne kesin izin için müracaat
eder.
(2) Ayrıca, ön izin sahibince ön izin süresi
içerisinde Hafriyat Toprağı, İnşaat ve Yıkıntı Atıklarının Kontrolü Yönetmeliği
hükümlerine göre gereken izinlerin alınması zorunludur.
(3) Toprak dolgu projeleri ormancılık büroları
tarafından düzenlenir, oluşturulan heyetçe uygunluğu kontrol edilen projeler
bölge müdürlüğünce onaylanır.
Ön iznin sona ermesi
MADDE 21 – (1)
Ön izin; talep sahibinin vazgeçmesi veya 20 nci
maddedeki belgelerin süresi içinde tamamlanmaması halinde iptal edilerek,
ilgili belediyeye bildirilir.
Kesin izin
MADDE 22 – (1)
Ön izin sahibi, 20 nci maddede belirtilen belgeleri
süresi içerisinde tamamlayıp bölge müdürlüğüne vererek kesin izin talebinde
bulunur. Bölge müdürlüğü, yapılan müracaatı evrak üzerinde inceler, istenilen
belgelerin eksik ya da uygun olup olmadığını kontrol ederek eksik ya da uygun
olmayan belgeler var ise müracaat sahibine bildirir. Belgeler tamamlanıncaya
kadar talep değerlendirmeye alınmaz. Evrakın tam olması halinde oluşturulan
heyet tarafından gerekli incelemeler yapılarak, bedelli kesin izin raporu
düzenlenir.
(2) Bakanlıkça uygun görülenlere beş yıla kadar kesin
izin verilir.
(3) Verilen izinlerden, bedeller ve onaylı taahhüt
senedi alınarak saha teslimi yapılır.
(4) İzin sahibi kendisine yapılan tebligat tarihinden
itibaren bir ay içerisinde bedelleri yatırmak, onaylı taahhüt senedi vermek
zorundadır. Aksi halde verilen izin resen iptal edilir. İptal işlemi ilgiliye
bildirilir.
(5) Ayrıca, zorunluluk halinde yol, şantiye binası,
kantar ve enerji nakil hattına da izin süresi kadar bedelli izin verilebilir.
(6) Rehabiliteye hazırlık
maksatlı dolgu işleminin izin süresinde tamamlanamaması halinde, verilen izin bir
defaya mahsus kesin izin süresi kadar uzatılabilir.
(7) İzin sahibi her yıl haziran ayının sonuna kadar rehabiliteye hazırlık maksatlı dolgu işlemlerinin safahatı
hakkında halihazır durumunu gösterir haritası ile birlikte bölge müdürlüğüne
teknik rapor verir.
(8) İzin alanı ile ilgili her türlü sorumluluk izin
sahibine aittir. İzin alanının etrafı izin sahibince ihata edilerek, gerekli
uyarı ve ikaz levhaları konulur.
(9) İzin sahibi kendisine verilen rehabiliteye
hazırlık maksatlı dolgu alanını başkasına devredemez. Ancak, kendi sorumluluğu
devam etmek şartıyla izin alanını başkasına işlettirebilir.
Alınacak bedeller
MADDE 23 – (1)
Büyükşehir mücavir alanlarında büyükşehir belediyelerince, diğer yerlerde ise
il ve ilçe belediyelerince yapılacak dolgu ile rehabilite
işlemi izinlerinden;
a) Ağaçlandırma bedeli,
b) Arazi izin bedeli,
c) Toprak dolgu bedeli,
alınır.
Rehabiliteye hazırlık amaçlı dolgu izin işlemlerinde kısıtlamalar
ve yasaklar
MADDE 24 – (1)
Rehabiliteye hazırlık maksatlı dolgu yapılacak
alanlara inşaat, yıkıntı ve hafriyat atıkları haricinde malzeme dökülmesi
yasaktır.
(2) Rehabiliteye hazırlık
maksatlı dolgu yapılacak alanlara asbest, boya, florasan
ve benzeri tehlikeli inşaat ve yıkıntı atıkları ile asfalt atıkları, sıvıların
ve sıvı atıkların, arıtma çamurlarının, parlayıcı ve patlayıcı maddelerin,
tıbbi atıkların, hayvan kadavra ve gübrelerinin, radyoaktif madde ve atıkların,
tehlikeli ve zararlı atıkların, evsel katı atıkların dökülmesi yasaktır.
(3) Rehabiliteye hazırlık
maksatlı dolgu yapılacak alanlara ikinci fıkrada yasaklanan maddelerin
dökülmesinin tespit edilmesi halinde, dolgu işlemi durdurularak yasal işlem
yapılır, atıklar taşıttırılır. İzin iptal edilir.
(4) Dolum alanının nihai üst kotlarından şakülü olarak aşağı doğru en az beş metrelik kısım sadece
toprak ile doldurur.
(5) Dolgu sonrası nihai kotları gösterir çevresindeki topoğrafik yapı ile uyumlu projesindeki kotlarının üzerinde
dolgu yapıldığının tespiti halinde dolgu işlemi durdurularak, fazla dökülen
miktar taşıttırılır. İzin iptal edilir.
(6) Taahhüt senedi hükümlerine uyulmaması halinde izin
sahibi uyarılarak üç ay süre verilir. Verilen sürede eksikler giderilmediği
takdirde izin iptal edilir. Taahhüt senedi hükümlerine üç kez uyulmaması
halinde verilen izin iptal edilir.
DOKUZUNCU BÖLÜM
Muhafaza Ormanlarında Ruhsat İşlemleri
Müracaat
MADDE 25 –
(1) Muhafaza ormanlarında ruhsat talebinde bulunmak isteyen talep sahibi ruhsat
talep edilen yerin ilini, ilçesini, köyünü, mevkiini, yüzölçümünü belirten
talep yazısına;
a) Maden İşleri Genel Müdürlüğüne ruhsat müracaatında
bulunduğuna ve hak sağladığına dair belgesini,
b) 1/25000 ölçekli haritasını,
c) Meşcere haritasını,
ç) Koordinatlarını,
d) Orman kadastro haritasını,
dört takım halinde ekleyerek bölge müdürlüğüne
müracaat eder.
(2) Bölge müdürlüğü yapılan müracaatı öncelikle evrak
üzerinde inceler, eksik veya yanlış evrak varsa müracaat sahibine bildirir.
Belgeler tamamlanıncaya kadar talep değerlendirmeye alınmaz. Evrakın tam olması
halinde; müracaat evrakı ile birlikte müracaatın yapıldığı muhafaza ormanının
özelliklerini belirtir tutanağı Genel Müdürlüğe gönderir. Gönderilen evrak ve
tutanak, 37 nci maddenin ikinci fıkrasında yer alan
değerlendirme komisyonu tarafından değerlendirilir. Değerlendirme komisyonu
gerek duyması halinde mahallinde de inceleme yapabilir veya yaptırabilir.
Değerlendirme komisyonunun görüş ve önerileri doğrultusunda talep, bölge
müdürlüğünce değerlendirmeye alınır.
(3) Bölge müdürlüğünce değerlendirmeye alınan talepler
Bakan onayına sunulmak üzere Genel Müdürlüğe gönderilir.
(4) Bakanlıkça talebin değerlendirmeye alındığı
tarihten itibaren en geç altı ay içerisinde ruhsat verilmesinde sakınca olup
olmadığına dair görüş verilir.
ONUNCU BÖLÜM
Bedellerin Tespiti, Tahsili ve Teminat
Bedellerin tespiti ve tahsili
MADDE 26 –
(1) Devlet ormanlarında verilecek izinlerde alınacak bedellerden;
a) (Değişik:RG-7/7/2012-28346)
Ağaçlandırma bedeli: Genel müdürlükçe, Asgari Ücret Tespit Komisyonu
tarafından yılın ikinci yarısı için tespit edilen 16 yaşını doldurmuş işçilerin
bir günlük normal çalışma karşılığı asgari ücretlerinin 294 gün/hektar
katsayısıyla çarpımı sonucu belirlenen ağaçlandırma birim hektar bedelinin,
izin alanı ile çarpımı sonucu,
b) Arazi izin bedeli; izin süresince arazi iradından
yoksun kalma ve izin bitiminden sonra yetiştirilecek meşcerenin
hasılat düşüklüğünden doğan zararın karşılığı olarak Genel Müdürlükçe
belirlenen birim bedel ile verilecek iznin bulunduğu arazinin yol ve yerleşim
merkezlerine yakınlığı, civar arazilerinin rayiç değerleri ve talep alanındaki
ormanın vasfı dikkate alınarak bölge müdürlüğünce tespit edilecek birim
kullanma bedelinin toplamının izin alanı ile çarpımı sonucu,
c) Toprak dolgu bedeli; rehabiliteye
hazırlık maksatlı dolgu yapılacak alanlarda, toplam dolgu hacminin o yılın
yapraklı ormanlarda bir metrekare için tespit edilen ağaçlandırma bedelinin
yarısı ile çarpımı sonucu,
bulunur.
(2) Ağaçlandırma bedeli izin başlangıcında bir defaya
mahsus alınır.
(3) Arazi izin bedeli izin başlangıç tarihi esas
alınarak bildirime gerek kalmaksızın her yıl defaten tahsil edilir. Müteakip
yıllara ait arazi izin bedeli, Türkiye İstatistik Kurumu tarafından bir önceki
yılın aynı ayına göre açıklanan yıllık ÜFE değişim oranında artırılır.
(4) Toprak dolgu bedeli saha tesliminden önce bir
defada alınır. Ancak toprak dolgu bedeli, talep halinde gecikme zammı ödenerek
izin başlangıç tarihi esas olmak üzere üç yılda üç eşit taksit halinde
ödenebilir. Rehabiliteye hazırlık maksatlı dolgu
işleminin izin süresinden önce tamamlanması halinde kalan taksitler defaten
ödenir.
(5) Aynı ruhsat alanı içinde devam eden maden
işletme izinlerinin toplamlarının beş hektara kadar olan kısmı için, Maden
İşleri Genel Müdürlüğünce onaylı satış bilgi formuna göre tahakkuk eden ek
Devlet hakkı, her yıl haziran ayı son günü mesai bitimine kadar izin sahibi
tarafından orman idaresi özel bütçe hesabına yatırılır.
(6) Bedel hesaplarında Devlet ormanına isabet eden
bölümler esas alınır.
(7) Madencilik faaliyetleri için verilen izinlerden
3/9/2005 tarihli ve 25925 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Çevre ve Orman Bakanlığı, Ağaçlandırma ve Erozyon Kontrolü
Hizmetlerine İlişkin Usul ve Esasların 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (c)
bendinde belirtilen gelir ile 31/12/2005 tarihli ve 26040 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Orman Köylüleri Kalkınma Hizmetlerine
İlişkin Esas ve Usullerin 5 inci maddesinin birinci fıkrasının (b) bendinde
belirtilen gelir alınmaz.
Teminat ve teminat olarak alınacak değerler
MADDE 27 – (1)
Teminat; her yıl Genel Müdürlükçe belirlenen değerdir. İzin başlangıcında bir
defa alınır. Süre uzatımlarında ve izin devirlerinde güncellenir. Genel bütçe
kapsamındaki kamu idareleri ile kamu kurum ve kuruluşlarından teminat alınmaz.
(2) Teminat olarak; Türk parası, bankalar tarafından
verilecek limit dahili süresiz teminat mektupları, Hazine Müsteşarlığınca ihraç
edilen Devlet iç borçlanma senetleri ve bu senetler yerine düzenlenen belgeler
kabul edilir.
(3) Genel Müdürlükçe belirlenerek alınan teminat her
ne suretle olursa olsun haczedilemez, üzerine ihtiyati tedbir konulamaz, tespit
ve tahsiline itiraz edilemez.
(4) Teminat olarak alınan değerler, gerekli hallerde
birbiriyle değiştirilebilir.
Bedellerin yatırılması
MADDE 28 –
(1) Bu Yönetmelik hükümlerine göre tahsil edilen arazi izin bedeli, toprak
dolgu bedeli, ağaçlandırma bedeli, ek Devlet hakkı ile teminat orman idaresi
özel bütçe hesabına yatırılır.
Gecikme zammı
MADDE 29 –
(1) Bu Yönetmelik hükümlerine göre bedelli olarak verilen izinlerde, zamanında
ödenmeyen bedeller için, izinlerin iptaline ilişkin hükümler saklı kalmak
kaydıyla bildirime gerek kalmaksızın 6183 sayılı Kanunun 51 inci maddesinde
belirtilen oranda gecikme zammı uygulanır. Kısmen ödeme yapılması halinde
22/4/1926 tarihli ve 818 sayılı Borçlar Kanununun 84 üncü maddesine göre
öncelikle alacak ferilerine mahsup edilir.
Teminat ve bedellerin iadesi
MADDE 30 –
(1) Bu Yönetmelik gereğince verilen izinler sebebiyle toprak dolgu bedeli hariç
alınan teminat ve bedeller;
a) İzin, verilen sürenin dolması sebebiyle sona
ermişse, izin sahibinin orman idaresine olan borcu mahsup edildikten sonra
teminatın bakiyesi iade edilir.
b) Taahhüt senedi hükümlerine veya rehabilitasyon
projesine uygun davranılmadığının tespiti üzerine iznin iptali halinde, alınmış
olan bedeller iade edilmez. Teminat orman idaresince irat kaydedilir. İrat
kaydedilen teminat borca mahsup edilemez.
c) İzin sahibinin vazgeçmesi nedeniyle iznin iptali
halinde; izin verilen alanda çalışma yapılmadığı, izin öncesi doğal yapının
bozulmadığının oluşturulan heyetçe düzenlenecek bir raporla tespiti ve bölge
müdürlüğünce uygun görülmesi halinde, arazi izin bedeli dışındaki bedeller ve
teminat faizsiz olarak iade edilir.
ç) Mahkeme kararı veya diğer kurumların işlemlerinden
kaynaklanan nedenlerle iznin iptal edilmesi halinde; izin verilen alanda
çalışma yapılmadığı, doğal yapının bozulmadığının oluşturulan heyetçe
düzenlenecek bir raporla tespiti sonucunda bütün bedeller ve teminat faizsiz
olarak iade edilir. İzin verilen alanda çalışma yapılıp, doğal yapının
bozulduğunun tespiti halinde doğal yapısı bozulan alan orman idaresince rehabilite edilerek ağaçlandırmaya uygun hale getirilir, bu
işle ilgili giderler ağaçlandırma bedeli hariç diğer bedellerden düşülerek,
alınan bedeller ve teminattan geriye kalan miktar faizsiz olarak iade edilir.
Bedellerin orman idaresince yapılan giderleri karşılamaması halinde aradaki
fark izin sahibinden tahsil edilir.
d) İzin sahibinin izinden vazgeçtiğini ve faaliyetini
durdurduğunu orman idaresine yazılı olarak bildirdiği durumlarda sahanın geri
teslim alındığı tarihten itibaren bedel tahakkuk ettirilmez.
(2) Bu Yönetmelik gereğince verilen izinler sebebiyle
alınan toprak dolgu bedeli;
a) Mahkeme kararı veya diğer kurumların işlemlerinden
kaynaklanan nedenlerle iznin iptal edilmesi halinde, dolgu yapılan miktara
isabet eden bedelin haricindeki bedel ve alınan teminat faizsiz olarak iade
edilir.
b) İzin sahibinin vazgeçmesi veya taahhüt senedi
hükümlerine uymaması nedeniyle iznin iptali halinde, rehabiliteye
hazırlık maksatlı dolgu işleminin kalan kısmı orman idaresince yapılır veya
yaptırılır. Toprak dolgu bedeli iade edilmez. Teminat irat kaydedilir.
c) Verilen izin süresi sonunda, işin tamamlanmayan
kısımları için toprak dolgu bedeli iadesi yapılmaz, ayrıca teminat irat
kaydedilir.
ONBİRİNCİ BÖLÜM
Çeşitli Hükümler
Mülkiyet uyuşmazlığı
MADDE 31 – (1)
Mülkiyeti konusunda uyuşmazlık bulunması nedeniyle mahkemeye intikal etmiş
yerlerde dava sonucuna kadar izin verilmez.
(2) Ancak, ilgili birimlerce izne konu projenin
yapılmasına ilişkin kamulaştırma maksadıyla kamu yararı kararı alınması
halinde; mahkeme sonucunda, ihtilaflı yerin orman sınırları dışında kalması
durumunda talep sahibinden, kamulaştırmadan doğacak bedellerin ödeneceğine ve
her türlü sorumluluğun yerine getirileceğine dair taahhüt senedi alınarak izin
verilir.
(3) Mahkeme neticesinde ihtilaflı yerin orman
sınırları dışında kalması halinde verilen izin iptal edilir. Ancak alınan
bedeller iade edilmez, teminat faizsiz olarak iade edilir.
İzni iptal edilen alanların yeniden izne konu edilmesi
MADDE 32 –
(1) Önceden izin verilmiş olup da herhangi bir sebeple izni iptal edilen
alanlar bu Yönetmelik hükümlerine göre yeniden izne konu edilebilir.
Hizmet giderleri
MADDE 33 –
(1) Bu Yönetmelik hükümlerine göre orman idaresinin yapacağı her türlü
giderler, müracaat sahiplerince karşılanır. Bu giderler aşağıda belirtilmiştir.
a) Arazi incelemelerine katılacak teknik elemanların
ve diğer personelin 10/2/1954 tarihli ve 6245 sayılı Harcırah Kanunu
hükümlerine göre her türlü yol giderleri ve gündelikleri,
b) Zaruri olarak kullanılan resmî hizmet vasıtalarının
işletme giderleri,
bu Yönetmelik hükümlerine göre arazi incelemelerinde
yapılacak hizmet giderlerine karşılık, müracaat sahiplerince avans olarak orman
idaresine yatırılır.
(2) Her başvuru için ayrı dosya açılır ve giderler
ayrı ayrı hesaplanarak ilgilisinden tahsil edilir. Ancak aynı ruhsat alanında
eş zamanlı olarak maden arama, maden işletme, maden tesis ve altyapı
tesislerini kapsayan talepler tek başvuru olarak kabul edilir.
(3) Orman idaresince her türlü giderlerin ödenmesi ve
mahsup işlemleri sarf evrakına müsteniden, usulüne göre yapılır. Yatırılan
avanstan geriye kalan miktar müracaat sahibine iade edilir.
(4) Genel bütçe kapsamındaki kamu idareleri ile kamu
kurum ve kuruluşlarından hizmet giderleri alınmaz.
(5) Müracaat sahibince avans olarak yatırılacak miktar
orman idaresine yatırılmadığı takdirde arazi incelemesine çıkılmaz.
İzin rapor eklerinin hazırlanması ve onaylanması
MADDE 34 – (1)
Genel bütçe kapsamındaki kamu idareleri ile kamu kurum ve kuruluşlarında
görevli orman mühendisleri veya orman yüksek mühendislerince yapılacaklar hariç
olmak üzere, izin alanlarının orman kadastro ve meşcere
haritasında gösterilmesi ormancılık bürosu tarafından düzenlenerek imzalanır ve
Orman Mühendisleri Odasına vize ettirilir.
(2) Maden işletme, maden tesis ve altyapı tesis
alanında genel bütçe kapsamındaki kamu idareleri ile kamu kurum ve
kuruluşlarında görevli orman mühendisleri veya orman yüksek mühendislerince
yapılacaklar hariç olmak üzere rehabilitasyon projeleri ormancılık bürosu
tarafından düzenlenerek imzalanır, heyetçe kontrol edilir, uygun görülenler
bölge müdürlüğünce onaylanır.
(3) Genel bütçe kapsamındaki kamu idareleri ile kamu
kurum ve kuruluşlarınca yapılacak müracaatlarda ruhsat ve diğer evrakın aslı
veya kurum amirince onaylı suretlerinin verilmesi istenir.
(4) Gerçek ve tüzel kişilerce bölge müdürlüğüne
verilen dört takım evrakın birinci takımının aslı veya noter onaylı olması;
diğer suretlerin ise aslına uygunluğunun ormancılık bürosu tarafından kontrol
edilerek onaylanması istenir. Evrakın aslına uygunluğu bölge müdürlüğünce
kontrol edilir.
(5) Taahhüt senetleri noter tarafından onaylanır.
Ancak; genel bütçe kapsamındaki kamu idareleri ile kamu kurum ve
kuruluşlarından alınacak taahhüt senedinde noter onayı aranmaz. Kurum yetkilisi
tarafından onaylanır.
(6) Orman kadastrosu henüz yapılmamış yerlerde orman
kadastro haritası istenmez.
(7) İzin talebine ait tüm bilgi ve belgeler dijital
ortamda orman idaresine verilir.
İzin sahalarının kontrolü ve sorumluluk
MADDE 35 –
(1) Oluşturulan heyetçe izin sahalarının takvim yılı içinde en az bir defa
kontrolü yapılır.
(2) Bu Yönetmelik gereği izin verilen alanlarda izin
sahibi ile üçüncü kişi veya kuruluşlar arasındaki sözleşmeye dayanılarak
yapılan faaliyetlerden izin sahibi üçüncü kişi ile birlikte sorumludur. İzin
alanlarında her türlü hak ve yükümlülük izin sahibine aittir.
(3) İzin alınmadan yapılan madencilik faaliyetleri ile
izin verilen alanlardaki sınırı aşanlar için düzenlenen suç tutanağı ayrıca
Maden İşleri Genel Müdürlüğüne bildirilir.
(4) Verilen izin amacı dışında kullanılamaz.
İzin başlangıcı
MADDE 36 –
(1) İzin başlangıç tarihi; izin olurunda izin başlangıç tarihi belirtilmemiş
ise izin olurunun verildiği tarihtir.
Kısıtlamalar
MADDE 37 –
(1) Muhafaza ormanları, gen koruma alanları, tohum meşcereleri,
orman içi dinlenme yerleri ile endemik ve korunması gereken nadir ekosistem
alanlarında Maden Kanununun 2 nci maddesindeki I(a),
I(b) ve II(a) grup madenler ile kaba inşaat, baraj, gölet, liman, yol gibi
yapılarda dolgu amaçlı kullanılan her türlü yapı hammaddesi üretimi için
yapılacak madencilik faaliyetlerine izin verilmez. Ancak muhafaza ormanlarında;
bu gruplardaki madenlerin yer altı madenciliği olarak işletilmek istenilmesi
halinde galeri ağzı, havalandırma bacası, yol, su ve enerji nakil hattına izin
verilebilir.
(2) Maden Kanununun 2 nci
maddesindeki II(b), III, IV, V ve VI. grup madenlerin aranması, işletilmesi,
tesis ve altyapı tesislerine ait talepler ile ilgili olarak;
a) Bölge Müdürlüğünde yapılan inceleme sonucunda,
müracaatın bir kısmının ya da tamamının muhafaza ormanı, gen koruma alanları,
tohum meşcereleri, orman içi dinlenme yerleri ile
endemik ve korunması gereken nadir ekosistem alanlarına rastladığının tespiti
halinde düzenlenen tutanak müracaat evrakı ile birlikte Genel Müdürlüğe
gönderilir.
b) Maden aranması, işletilmesi, tesis ve altyapı tesis
talepleri ile ilgili olarak bölge müdürlüğünce gönderilen tutanak ve müracaat
evrakı üzerinde, Bakanlık Müsteşarı ve/veya Müsteşar Yardımcısı başkanlığında,
Orman Genel Müdürü ve/veya Orman Genel Müdür Yardımcısı, Ağaçlandırma ve
Erozyon Kontrolü Genel Müdürü ve/veya Ağaçlandırma ve Erozyon Kontrolü Genel
Müdür Yardımcısı, Doğa Koruma ve Milli Parklar Genel Müdürü ve/veya Doğa Koruma
ve Milli Parklar Genel Müdür Yardımcısı, Çevresel Etki Değerlendirme ve
Planlama Genel Müdürü ve/veya Çevresel Etki Değerlendirme ve Planlama Genel
Müdür Yardımcısı, Bakanlık Araştırma ve Geliştirme Dairesi Başkanından oluşan
değerlendirme komisyonunca inceleme yapılır. Değerlendirme komisyonu gerek
duyması halinde mahallinde de inceleme yapabilir veya yaptırabilir. Değerlendirme
komisyonunun görüş ve önerileri doğrultusunda talep, bu Yönetmelik hükümlerine
göre bölge müdürlüğünce değerlendirmeye alınır. Değerlendirme komisyonu ayda
bir toplanır, sekretaryasını Genel Müdürlük yürütür.
c) Bölge müdürlüğünce değerlendirmeye alınan talepler
Bakan onayına sunulmak üzere Genel Müdürlüğe gönderilir.
(3) İzin verilen alanın bir bölümünün zorunluluk
halinde yol, su, enerji nakil hattı gibi altyapı tesisleri ile Orman Kanununun
17 nci maddesinde yer alan tesislerin yapılması
amacıyla verilecek izin alanı ile kesişmesi halinde, daha önce verilen izin
sahibinin muvafakatı alınır. Muvafakat verilmemesi
halinde mevcut izin faaliyetinin engellenmemesi için gerekli tedbirler alınarak
orman idaresince resen izin verilebilir.
Yönetmeliğin uygulanması
MADDE 38 – (1)
Bu Yönetmeliğin yürürlük tarihinden sonra, Orman Kanununun 16 ncı maddesi gereğince verilecek izinlerle ilgili olarak,
22/3/2007 tarihli ve 26470 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Orman Sayılan Alanlarda Verilecek İzinler Hakkında Yönetmeliğin,
Orman Kanununun 16 ncı maddesinin uygulamasını
düzenleyen hükümleri uygulanmaz.
İzin başvuru hakkı
MADDE 39 –
(1) Bu Yönetmelik gereği maden arama, maden işletme, maden tesis ve altyapı
tesisi ile hammadde üretim izin talepleri ruhsat sahibi veya kanuni vekili
tarafından yapılır. İzin ile ilgili bütün işlemler ruhsat sahibi adına
yürütülür.
ONİKİNCİ BÖLÜM
Geçici ve Son Hükümler
Mevcut izinlerin devamı
GEÇİCİ MADDE 1 – (1) Bu Yönetmeliğin yürürlüğe girmesinden önce verilen izinlerin süre uzatımında
ve devirlerinde, ayrıca devam eden izinlerde izin lehtarının talebi halinde bu
Yönetmelik hükümleri uygulanır ve buna uygun yeni taahhüt senedi alınır.
(2) Bu Yönetmeliğin yürürlüğe girmesinden önce izin
verilmiş ve herhangi bir şekilde ruhsat alanı dışında kalmış tesis ve altyapı
tesislerine, ruhsata dayalı olarak ruhsat süresince izin verilebilir.
(3) Bu Yönetmeliğin yürürlüğe girmesinden önce izin
verilmiş ve bu Yönetmeliğin tesis ve altyapı tesis tanımları içerisinde
bulunmayan madencilik yapılarına, ruhsat süresi sonuna kadar izin verilebilir.
(4) Bu Yönetmeliğin yürürlüğe girmesinden önce
verilmiş izinlerde arazi izin bedellerinin arttırılması için uygulanan
“Deflatör” artış oranı yerine, bu yönetmeliğin yürürlüğe girmesi ile bu
Yönetmelikte belirtilen “ÜFE” artış oranı uygulanır.
Önceden yapılan müracaatların değerlendirilmesi
GEÇİCİ MADDE 2 – (1) Bu Yönetmeliğin yayımı tarihinden önce yapılan ancak
değerlendirilmemiş olan müracaatlara konu yerler ile iznin iptal edildiği
yerlerde, bu Yönetmelik hükümleri uygulanır.
Geçmiş yıllarda çalışılan maden alanları
GEÇİCİ MADDE 3 – (1) Geçmiş yıllarda çalışılarak terk edilmiş ve hâlihazırda faal
olmayan maden arama, işletme, tesis ve altyapı tesis izin alanları orman
idaresince re’sen geri teslim alınarak izin iptal
işlemi yapılır.
Bedelsiz verilen izinlerin bedelli izne dönüştürülmesi
GEÇİCİ MADDE 4 – (1) Bakanlar Kurulunca verilen imtiyaz hakkına dayanılarak bedelsiz
olarak izne konu edilen maden işletme ve tesis izinleri bu Yönetmelik hükümlerine
göre yeniden değerlendirilir.
Tesis ve altyapı tesis tanımları içinde yer almayan
madencilik yapıları
GEÇİCİ MADDE 5 – (1) Bu Yönetmeliğin yayımından önce ruhsata dayanılarak madencilik
faaliyetleri için kurulmuş, ancak kadastro çalışmaları veya mahkeme kararı ile
daha sonra orman sayılan alan olduğu anlaşılan kurulu madencilik yapılarına
ruhsat süresi sonuna kadar izin verilebilir.
Rehabilitasyon projesi olmayan izinler
GEÇİCİ MADDE 6 – (1) Bu Yönetmeliğin yayımından önce izin verilmiş ancak rehabilitasyon
projesi olmayan maden işletme, hammadde üretim, maden tesis ve altyapı tesis
izinleri için altı ay içerisinde rehabilitasyon projesi alınır.
Yürürlük
MADDE 40 –
(1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 41 –
(1) Bu Yönetmelik hükümlerini Çevre ve Orman Bakanı yürütür.
Yönetmeliğin
Yayımlandığı Resmî Gazete’nin
|
||
Tarihi
|
Sayısı
|
|
30/9/2010
|
27715
|
|
Yönetmelikte
Değişiklik Yapan Yönetmeliklerin Yayımlandığı Resmî Gazetelerin
|
||
Tarihi
|
Sayısı
|
|
1.
|
7/7/2012
|
28346
|
2.
|
Orman Genel Müdürlüğü Orman İzin İrtifak işleri ile ilgili hizmet almak için bizim iletişime geçebilirsiniz.
Özar Mühendislik Müşavirlik Ormancılık Emlak Taahhüt Madencilik Fidancılık ve Peyzaj
Arif Arslan
Orman Mühendisi
Tel: 0506 659 76 96
Adres: Fakıuşağı Mahallesi Prof.Dr. Alper Akıncıoğlu Caddesi Yurtkur Arkası No: 1 Merkez/Osmaniye
Özar Mühendislik Müşavirlik Ormancılık Emlak Taahhüt Madencilik Fidancılık ve Peyzaj
Arif Arslan
Orman Mühendisi
Tel: 0506 659 76 96
Adres: Fakıuşağı Mahallesi Prof.Dr. Alper Akıncıoğlu Caddesi Yurtkur Arkası No: 1 Merkez/Osmaniye
0 yorum:
Yorum Gönder