AĞAÇLANDIRMA YÖNETMELİĞİ
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu
Yönetmeliğin amacı, ağaçlandırma, rehabilitasyon, erozyon ve sel kontrolü, çığ ve heyelanların önlenmesi, mera ıslahı, ağaç ıslahı, orman
ağaç, ağaççık ve florasına ait tohum ve fidan üretimi, fidanlık ve
imar-ihya çalışmalarına ilişkin usul ve esasları düzenlemektir.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik;
a) Ağaçlandırma, rehabilitasyon, erozyon ve sel kontrolü, çığ ve
heyelanların önlenmesi, mera ıslahı, ağaç ıslahı, orman ağaç, ağaççık ve
florasına ait tohum ve fidan üretimi, fidanlık ve imar ihya
çalışmalarına,
b) Asli ve odun dışı orman ürünlerinin üretileceği ormanların
kurulması amacıyla, kamu kurum ve kuruluşları ile gerçek ve tüzel
kişiler tarafından yapılacak ağaçlandırma, erozyon kontrolü, imar-ihya
ve orman fidanlığı kurma çalışmalarına,
ilişkin usul ve esasları kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelik
31/8/1956 tarihli ve 6831 sayılı Orman Kanununun 57 nci, 59 uncu, 60
ıncı, 63 üncü, ek 5 inci maddesi ve ek 12 nci maddesi ile 29/6/2011
tarihli ve 645 sayılı Orman ve Su İşleri Bakanlığının Teşkilat ve
Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararnamenin 30 uncu maddesine
dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu Yönetmelikte yer alan;
a) Ağaç: Ormanlarda tabii olarak yetişen veya emekle yetiştirilen, en
az 8 metre boy yapabilen, yaşı ve çapı ne olursa olsun kökü, gövdesi ve
tepesi olan yerli veya egzotik orijinli odunsu bitkileri,
b) Ağaççık: Ormanlarda tabii olarak yetişen veya emekle yetiştirilen,
boyu 8 metreyi bulmayan, yaşı ve çapı ne olursa olsun yerli veya
egzotik orijinli odunsu bitkileri,
c) Ağaçlandırma: Saha etüdünden başlayarak proje, tohum temini, fidan
üretimi, arazi hazırlığı, dikim, ekim ve bakım faaliyetlerinin tümünü,
ç) Asli orman ürünü: Her çeşit ağaç, ağaççık ve çalılardan elde
edilen tomruk, direk, sanayi odunu, kağıtlık odun, lif-yonga odunu,
sırık, çubuk, yakacak odun gibi odun emvalini,
d) B tipi tali orman yolu: Trafiğe uygun platform genişliği 3-5 metre
ve hendek genişliği 0,5-1 metre olup, toplam genişliği 3,5-6 metre olan
dere ve yamaç yollarını,
e) Bakanlık: Orman ve Su İşleri Bakanlığını,
f ) Bölge Müdürlüğü: Orman Bölge Müdürlüğünü,
g) Erozyon kontrolü: Yeryüzünde anakaya üzerindeki toprağın çeşitli etkenlerle aşınıp, taşınmasına karşı alınan tedbirleri,
ğ) Fidanlık: Ağaç, ağaççık ve orman florasına ait tohum ve fidanların üretildiği fidanlıkları,
h) Flora: Ağaç ve ağaççıklarla birlikte orman alt tabakasında
yetişen, toprak muhafaza fonksiyonunu icra eden, ormanların müşir
bitkisi özelliğini taşıyan, gerektiğinde süs bitkileri olarak da
kullanılabilen, orman ekosisteminin canlı unsuru, odunsu ve otsu orman
bitkilerini,
ı) Genel Müdürlük: Orman Genel Müdürlüğünü,
i) Hangar-depo: Ağaçlandırma sahalarında elde edilen ürünlerin
muhafaza edildiği, her türlü hava hallerinde çalışanların
sığınabileceği, malzemelerin saklandığı temelsiz, toprak veya beton
zemin üzerine yapılan geçici yapıları,
j) İmar-ihya: Ekonomiye katkı sağlanması ve biyolojik çeşitliliğin
devamı amacıyla; mevcut kök sistemi itibariyle yeterli yoğunluk ve
dağılış aranmaksızın bozuk orman alanlarının koruma ile birlikte
canlandırma kesimi, aşılama ve boşlukların uygun türlerle, ekim veya
dikim yoluyla doldurularak verimli hale dönüştürülmesini,
k) İşletme müdürlüğü: Orman işletme müdürlüğünü,
l) İşletme şefliği: Orman işletme şefliğini,
m) Kıyı kenar çizgisi: Deniz, tabii ve suni göl ve akarsularda, kıyı
çizgisinden sonraki kara yönünde, su hareketlerinin oluşturduğu kumluk,
çakıllık, kayalık, taşlık, sazlık, bataklık ve benzeri alanların tabii
sınırlarını,
n) Mera ıslahı: Çayır ve otlakların yem verimini kalite ve kantite
yönünden yükseltmek için; sulama, gübreleme, zararlı ot mücadelesi,
tohumlama, bitkilendirme, fidan dikimi ve benzeri biyolojik tekniklerle
birlikte, otlatmayı kolaylastırıcı tesislerin yapılması, toprak muhafaza
gayesiyle çesitli fiziksel, teknik ve idari tedbirlerin uygulanmasını,
o) Mücbir sebep: Yetkili merciler tarafından tanzim edilen belge ile
belgelendirilen tabii afetler, genel salgın hastalık, tutukluluk,
mahkûmiyet, kısmi veya genel seferberlik ilanı, Bakanlık, orman idaresi
veya kamu kurum ve kuruluşlarından kaynaklanan gecikmeler, kamu kurum ve
kuruluşlarına ait fidanlıklar ile özel fidanlıklardan uygun orijinde
yeterli fidan bulunamaması, arazi çalışmalarının gerçekleştirilmesini
teknik yönden imkânsız kılan ve toprağın tav halini bozan aşırı don ve
kuraklık ile çalışmayı engelleyecek şiddet ve miktarda yağmur ve kar
yağışını,
ö) Odun dışı orman ürünü: Her türlü orman ağaç, ağaççık, çalı ve otsu
bitkilerinden elde edilen balzami yağlar ile bunların kabuk, meyve,
sürgün, yaprak, çiçek, tohum, kök, soğan, yumru ve rizomları ile mantar
ve benzeri ürünleri,
p) Orman idaresi: Orman Genel Müdürlüğünün merkez ve taşra teşkilatını,
r) Ormancılık büroları: 8/4/2009 tarihli ve 27194 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Ormancılık ve Orman Ürünleri Bürolarının Kuruluş ve
Çalışma Esasları Yönetmeliği hükümlerine göre kurulan serbest
ormancılık veya serbest yeminli ormancılık büroları ile şirketlerini,
s) Rehabilitasyon: Bozuk veya verimsiz orman alanlarında mevcut
türlerden gerekenlerin korunması, aşılanması, canlandırma kesimi, boşluk
alanlara ormanlarda tabii olarak yetişen türlerin ekimi ve bu türlerin
aşılı veya aşısız fidanlarının dikimini,
ş) Uygulama projesi: Özel Ağaçlandırma, Özel Erozyon Kontrolü, Özel İmar-İhya projelerini,
t) Tarife bedeli: 6831 sayılı Orman Kanununun 29 uncu maddesi
gereğince; Devlet ormanlarından elde edilecek orman ürünlerinin piyasa
şartlarına göre her yıl Orman Genel Müdürlüğünce tespit edilen ve Orman
ve Su İşleri Bakanlığınca tasdik olunan üretim öncesi bedelini,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Devlet Ormanı ve Arazilerde Yapılacak Çalışmalar
Devlet ormanlarında yapılacak çalışmalar
MADDE 5 – (1) Bozuk orman
alanlarında, orman içi açıklıklarda, gerektiğinde verimli ormanlarda ve
ilgili kurumların uygun görmesi halinde de; kültür ve turizm koruma ve
gelişim bölgeleri ve turizm merkezleri kapsamında bulunan alanlarda,
doğal tarihi ve arkeolojik sit alanlarında, Bakanlar Kurulu Kararıyla
muhafazaya ayrılan ve ilan edilen yerlerde, yaban hayatı geliştirme
sahalarında, 2873 sayılı Milli Parklar Kanunu kapsamındaki yerlerde,
2872 sayılı Çevre Kanununa göre özel çevre koruma bölgesi olarak ilan
edilen yerlerde, Bakanlıkça tescil ve ilan edilen örnek avlaklar ile
endemik ağaç, ağaççıklar ve korunması gereken nadir ekosistemlerin
bulunduğu alanlarda ağaçlandırma, erozyon ve sel kontrolü, çığ ve
heyelanların önlenmesi, mera ıslahı, ağaç ıslahı, orman ağaç, ağaççık ve
florasına ait tohum ve fidan üretimi, fidanlık, rehabilitasyon ve
imar-ihya çalışmaları Genel Müdürlükçe yapılır veya yaptırılır.
(2) Genel Müdürlükçe yapılacak veya yaptırılacak ağaçlandırma,
erozyon ve sel kontrolü, çığ ve heyelanların önlenmesi, imar-ihya,
rehabilitasyon ve suni gençleştirme çalışmalarında ihtiyaç duyulan orman
ağaç, ağaççık ve florasına ait fidanlar ile kamu kurum ve
kuruluşlarının, gerçek ve tüzel kişilerin yapacağı ağaçlandırmalarda ve
kent ağaçlandırmalarında, park bahçe tanziminde ihtiyaç duyulan, boylu,
formlu orman ağaç, ağaççık ve florasına ait fidanları ve orman bitkileri
orijinli süs bitkisi fidanlarını üretmek amacıyla Genel Müdürlükçe
fidanlık kurulur veya kurdurulur. Bu fidanlıkların kurulma esaslarını ve
üretilen fidanların değerlendirme usulleri Genel Müdürlükçe belirlenir.
Hazine arazilerinde yapılacak çalışmalar
MADDE 6 – (1) Orman alanını
arttırmak amacı ile Maliye Bakanlığı tarafından Genel Müdürlük adına
tahsis olunan arazilerde ağaçlandırma, erozyon ve sel kontrolü, çığ ve
heyelanların önlenmesi, ağaç ıslahı, orman ağaç, ağaççık ve florasına
ait tohum ve fidan üretimi, fidanlık, rehabilitasyon ve imar-ihya
çalışmaları Genel Müdürlükçe yapılır veya yaptırılır.
Gerçek ve tüzel kişilere ait arazilerde yapılacak çalışmalar
MADDE 7 – (1) Genel Müdürlükçe uygun görülmesi halinde;
a) Kamu kurum ve kuruluşlarına ait arazilerde, talep etmeleri halinde
ağaçlandırma, erozyon ve sel kontrolü, çığ ve heyelanların önlenmesi,
rehabilitasyon ve imar-ihya çalışması yapılabilir veya yaptırılabilir.
b) Gerçek kişiler ile kamu kurum ve kuruluşları haricindeki diğer
tüzel kişilere ait arazilerde ise sadece erozyon ve sel kontrolü, çığ ve
heyelanların önlenmesine yönelik çalışmalar yapılabilir veya
yaptırılabilir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Diğer Kamu Kurum ve Kuruluşları ile Gerçek ve
Tüzel Kişilerce Yapılacak Çalışmalar
Devlet ormanlarında çalışmalara izin verilebilecek yerlerin tespiti ve izni
MADDE 8 – (1) Devlet ormanlarında
özel ağaçlandırma, özel erozyon kontrolü ve özel imar-ihya çalışmalarına
izin verilebilecek yerler aşağıda belirtilmiştir.
a) Amenajman planında ve aktüelde verimli orman olmayan yerler,
b) Maden ruhsatı kapsamında bulunmasına rağmen Bakanlıkça muvafakat veya izne konu edilmemiş alanlar.
(2) Devlet ormanlarında özel ağaçlandırma, özel erozyon kontrolü ve
özel imar-ihya çalışmalarına izin verilemeyecek yerler aşağıda
belirtilmiştir.
a) Kültür ve turizm koruma ve gelişim bölgeleri ve turizm merkezleri
kapsamında bulunan alanlar, doğal tarihi ve arkeolojik sit alanları,
Bakanlar Kurulu kararıyla muhafazaya ayrılan ve ilan edilen yerler,
yaban hayatı geliştirme sahaları, 2873 sayılı Milli Parklar Kanunu
kapsamındaki yerler, 2872 sayılı Çevre Kanununa göre özel çevre koruma
bölgesi olarak ilan edilen yerler, otlatma planı ile ayrılan sahalar,
kadimden beri kullanılan yaylak ve kışlaklara geçiş yolları, madencilik
faaliyeti sonucu tabii yapısı bozulmuş sahalar, Bakanlıkça tescil ve
ilan edilen örnek avlaklar,
b) Amenajman planlarında; bozuk orman, orman toprağı, orman içi
açıklık olarak görünmesine rağmen verimli orman niteliğini kazanmış
alanlar,
c) Deniz kıyı kenar çizgisinden itibaren kara yönünde yatay olarak
2000 metrelik mesafe içinde bulunan yerler ile tabii göl kıyı kenar
çizgisinden itibaren kara yönünde yatay olarak 500 metrelik mesafe
içinde bulunan yerler.
Hazine arazilerinde tespit ve izin
MADDE 9 – (1) Hazineye ait olan ve
Maliye Bakanlığınca bu Yönetmelik veya mülga ağaçlandırma yönetmelikleri
kapsamında kiraya verilen veya irtifak hakkı tesis edilen orman kurmaya
elverişli beş (V) ve daha yukarı sınıftaki araziler üzerinde, uygulama
projesinde belirtilen idare müddeti boyunca; asli ve odun dışı orman
ürünü veren türler kullanılarak gerçek ve tüzel kişilerce özel
ağaçlandırma, özel erozyon kontrolü ve özel imar-ihya yapılabilir.
(2) Hazineye ait olan ve Maliye Bakanlığınca bu Yönetmelik veya mülga
ağaçlandırma yönetmelikleri kapsamında kiraya verilen veya irtifak
hakkı tesis edilen dördüncü sınıfa (I-IV) kadar ki araziler üzerinde
uygulama projesinde belirtilen idare müddeti boyunca; kavak, kızılağaç,
okaliptüs ve benzeri hızlı gelişen orman ağacı türleri ve ceviz,
kestane, antepfıstığı, badem, iğde, melengiç, harnup ve zeytin gibi odun
dışı orman ürünü veren türler ile gerçek ve tüzel kişilerce özel
ağaçlandırma, özel erozyon kontrolü ve özel imar-ihya yapılabilir ve
özel fidanlık kurulabilir.
(3) Maliye Bakanlığınca kiraya verilerek özel ağaçlandırma, özel
erozyon kontrolü, özel imar-ihya ve özel orman fidanlığı yapılan
taşınmazlarda, idare müddeti sonuna kadar uygulama projesine ve
taahhütnameye uygun çalışılması şartıyla kira sözleşmesi yenilenir.
Sahipli yerlerde izin
MADDE 10 – (1)
Gerçek ve tüzel kişiler bu Yönetmelik kapsamında, kendilerine ait
taşınmazlarda özel ağaçlandırma, özel imar-ihya ve özel erozyon kontrolü
yapabilirler. Özel orman fidanlığı kurabilirler.
(2) Gerçek ve tüzel kişilerin bu Yönetmelik kapsamında özel
ağaçlandırma, özel imar-ihya ve özel erozyon kontrolü yapmak istemeleri
halinde, söz konusu sahanın en küçük parçasının 0,5 hektar büyüklüğünde
olması gerekir.
Müracaat
MADDE 11 – (1) Özel ağaçlandırma, özel erozyon kontrolü ve özel imar-ihya yapmak isteyen gerçek ve tüzel kişilerin talep edecekleri saha;
a) Devlet ormanı ise; ilan edilen yerlerden talep edeceği sahanın
işletme müdürlüğü, şefliği, serisi, bölme ve parça no’larının
belirtildiği dilekçe ile orman idaresine,
b) Hazinenin özel mülkiyetindeki yerlerden ise; en son duruma göre
düzenlenecek tapu senedinin ve çaplı tasarruf vesikasının bir örneğini,
Devletin hüküm ve tasarrufu altında bulunan yerlerden ise sahaya ait
kroki veya haritayı dilekçeye ekleyerek illerde valiliklere, ilçelerde
kaymakamlıklara,
c) Sahipli arazi ise; müracaat sahasının tapu belgesini, tapu
müdürlüklerinden temin edilen tapu çapı ve tapu sınırlarının
gösterildiği koordinatlı haritayı dilekçeye ekleyerek orman idaresine,
müracaatta bulunulur.
Devlet ormanlarında yapılacak ağaçlandırma, erozyon kontrolü, imar-ihya çalışmaları ve hak sahibi tespiti
MADDE 12 – (1) Devlet ormanlarında
özel ağaçlandırma, özel erozyon kontrolü veya özel imar-ihya yapılacak
sahalar orman idaresi tarafından tespit edilir. Tespit edilen bu
sahalar;
a) Orman idaresi tarafından köy tüzel kişiliği adına ağaçlandırma, erozyon kontrolü ve imar-ihya yapılacak sahalar,
b) Gerçek ve tüzel kişilere özel ağaçlandırma, özel erozyon kontrolü veya özel imar-ihya amacıyla izin verilebilecek sahalar,
c) Gerçek veya tüzel kişiler tarafından çeşitli gayelerle
kullanılmakta iken kesinleşen orman kadastrosu veya mahkeme kararı ile
orman sayılan yerler içerisinde kalan özel ağaçlandırmaya konu sahalar,
olmak üzere tefrik edilir.
(2) Orman idaresi tarafından köy tüzel kişiliği adına ağaçlandırma,
imar-ihya veya erozyon kontrolü çalışmaları yapılabilir. Bu çalışmaların
yapılacağı sahalar öncelikli olarak köy yerleşim yerlerine yakın
yerlerden seçilir. Çalışmalarda, yetişme muhiti şartlarının uygun olması
halinde öncelikli olarak, odunundan ziyade meyvesinden yararlanılan
odun dışı orman ürünü veren türler kullanılır. Orman idaresi tarafından
köy tüzel kişiliği adına tesis edilen ağaçlandırma, erozyon kontrolü ve
imar-ihya sahalarının bakımları köy tüzel kişilikleri tarafından
yapılabileceği gibi o köyde ikamet eden hane sahiplerinin nüfus sayıları
dikkate alınarak talep eden hanelere kura usulü ile paylaştırılmak
suretiyle de yaptırılabilir. Sahanın bakımını yapanlara, bu sahalardan
elde edilen odun dışı orman ürünleri tarife bedeli ile verilir.
(3) Gerçek ve tüzel kişilerin özel ağaçlandırma, özel erozyon
kontrolü veya özel imar-ihya yapmaları gayesiyle tefrik edilen alanlar
yılda en az bir defa orman idaresine ait internet sitelerinde 30 gün
süreyle ilan edilir. Ayrıca ilan edilen bu sahalardan köy ve belde mülki
hudutları içerisinde bulunanlar aynı süre içerisinde ilgili köy ve
beldenin uygun yerlerine asılmak suretiyle de ilan edilir.
(4) Bölge müdürlüğünce özel ağaçlandırma, özel erozyon kontrolü ve
özel imar-ihya müracaatlarının değerlendirilmesi için, bölge müdür
yardımcısı başkanlığında ilgili işletme müdürü veya işletme müdür
yardımcısı, ilgili orman işletme şefi, varsa ağaçlandırma ve toprak
muhafaza şefi ile kadastro ve mülkiyet şefinden oluşacak en az 3 kişilik
komisyon kurulur.
(5) İnternet sitelerinde ilanı yapılan sahalara; ilan süresi
içerisinde tek bir müracaatın olması halinde müracaatçı, birden fazla
müracaatın olması halinde ise kura sonucu belirlenen gerçek veya tüzel
kişi hak sahibi olur.
(6) Kura çekilişi, aynı sahaya birden fazla müracaatın yapılması
halinde ilanın bitiş tarihinden itibaren en geç 30 gün içerisinde
yapılır. Kura çekilişi için işletme müdürlüğünce kura çekilişinin
yapılacağı yer, tarih ve saat, yatırmaları gerekli başvuru bedeli ve
başvuru bedelinin yatırılacağı tarih ve saat müracaatçılara yazılı
olarak tebliğ edilir. Ayrıca ilgili köy muhtarlıklarına ve belde
belediye başkanlıklarına, yapılacak kura çekilişinde hazır bulunmaları
hususu yazılı olarak bildirilir.
(7) Kura çekilişi, dördüncü fıkrada belirtilen komisyon marifetiyle
ilgili köy muhtarları ve belde belediye başkanlarının hazır bulunduğu
ortamda yapılır ve ilk üç kişinin yer aldığı hak sahipliliği sıralama
tutanağı düzenlenir. İlk sırada yer alan kişi hak sahibi olarak
belirlenir. İlgili köy muhtarı ve belde belediye başkanının yazılı
tebligata rağmen kura çekilişine katılmaması halinde bu husus komisyon
tarafından yazılı olarak tutanağa bağlanır. Bu durum kura çekilişine
engel teşkil etmez.
(8) Müracaatçıların kuraya katılabilmeleri için ilgili işletme
müdürlüğü veznesine başvuru bedelini yatırmaları ve bildirilen yer ve
saatte kendilerinin veya noterden onaylı özel yetki belgesine sahip
temsilcilerinin bulunmaları zorunludur. Başvuru bedelleri her yıl ocak
ayı içerisinde genel müdürlük tarafından belirlenir. Hak sahipliliği
sıralama tutanağında yer almayan müracaatçıların başvuru bedelleri iade
edilir. Hak sahipliliği sıralama tutanağında yer alan müracaatçıların
başvuru bedelleri ise saha izni verildikten sonra iade edilir. Hak
sahibinin saha izninden vazgeçmesi halinde başvuru bedeli orman
idaresine gelir kaydedilir.
(9) İşletme müdürlüğünce hak sahibinden, izin raporunun düzenlenmesi
için özel ağaçlandırma, özel erozyon kontrolü ve özel imar-ihya ya konu
edilen sahanın üzerinde gösterildiği koordinat özet çizelgesi (6
derecelik memleket koordinatları) istenir. İstenen belgelerin en geç 30
gün içinde işletme müdürlüğüne teslim edilmemesi halinde hak sahipliği
ortadan kalkar. Hak sahipliliği sıralama tutanağındaki bir sonraki
müracaatçıya, ilgili belgeleri işletme müdürlüğüne teslim etmesi için
yazılı tebligatta bulunulur. İkinci hak sahibinin de gerekli belgeleri
zamanında sunmadığı veya hakkından vazgeçmesi durumunda, hak sahipliliği
sıralama tutanağındaki üçüncü sıradaki müracaatçıya tebligat yapılır.
Şayet üçüncü sıradaki müracaatçıda hakkından vazgeçer veya istenen
belgeleri zamanında sunmaz ise söz konusu saha tamamen iptal edilerek
bir sonraki ilan dönemine bırakılır. İstenen belgeler işletme
müdürlüğüne teslim edildikten sonra bu maddenin dördüncü fıkrasına göre
oluşturulan komisyon tarafından tanzim edilen izin raporu bölge
müdürlüğünce uygun görülmesi halinde onaylanır.
(10) Gerçek veya tüzel kişiler tarafından çeşitli gayelerle
kullanılmakta iken kesinleşen orman kadastrosu neticesinde veya mahkeme
kararı ile orman sayılan yerler içerisinde kalan sahalara özel
ağaçlandırma ve özel imar ihya gayesi ile müracaatta bulunulması
durumunda; bu sahalarda özel ağaçlandırma ve özel imar ihya yapılması
amacıyla orman-halk ilişkilerinin bozulmaması için önceden kullanan
gerçek veya tüzel kişilere izin verilebilir. Bu tür alanlarda Devlet
ormanları için geçerli olan 0,5 hektarlık alt sınır aranmaz. Bu şekilde
verilecek izinlerde bölge müdürü veya yardımcısı başkanlığında,
ağaçlandırma/ağaçlandırma ve silvikültür şube müdürü, ilgili işletme
müdürü, ilgili işletme şefinden oluşan komisyon marifetiyle izin raporu
düzenlenir ve saha izni Genel Müdürlükçe verilir.
Devlet ormanlarında saha izni, projelendirme ve saha teslimi
MADDE 13 – (1) İşletme müdürlüğü,
hak sahibinden izin raporuna uygun olarak en geç doksan gün içerisinde
Genel Müdürlükçe belirlenen proje dispozisyonuna uygun uygulama
projesini ormancılık bürolarına tanzim ettirerek teslimini ister.
Uygulama projesinin verilen sürede teslim edilmemesi durumunda, talep
halinde otuz gün ek süre verilebilir. Uygulama projesinin verilen ek
süre içerisinde de teslim edilmemesi halinde izin raporu bölge
müdürlüğünce iptal edilir. Hak sahipliliği sıralama tutanağındaki bir
sonraki müracaatçıya yazılı tebligat yapılarak özel ağaçlandırma
talebinin olması halinde 15 gün içinde işletme müdürlüğüne müracaat
etmesi istenir.
(2) İşletme müdürlüğü, uygulama projesini en geç 30 gün içinde
arazide ve büroda inceleyerek onay için bölge müdürlüğüne gönderir.
Uygulama projesi uygun bulunması halinde bölge müdürü tarafından
onaylanır ve uygulama projesi hariç izin raporu ve ekleri saha izni için
Genel Müdürlüğe gönderilir. Genel Müdürlükçe uygun görülmesi halinde
saha izni verilir.
(3) Bölge müdürlüğünce saha izin oluru, onaylı uygulama projesi ile
birlikte işletme müdürlüğüne gönderilir. İşletme müdürlüğünce ilgiliye
projenin onaylandığı yazılı olarak tebliğ edilerek 60 gün içinde taahhüt
senedinin verilmesi istenir. Taahhüt senedinin verilmesini müteakip,
saha üzerinde boşaltılması gereken orman emvali yok ise on beş gün
içinde, boşaltılması gereken orman emvali var ise altmış gün içinde
ilgili orman işletme müdürlüğünce boşaltılarak saha teslimi yapılır.
Saha tesliminden itibaren 90 gün içerisinde işe başlanması istenir.
Hazine arazilerinde projelendirme ve saha teslimi
MADDE 14 – (1) Müracaata konu saha
hazine arazisi ise; işletme müdürlüğü, ön izin sahibinden Maliye
Bakanlığınca verilen ön izne göre Genel Müdürlükçe belirlenen proje
dispozisyonuna uygun olarak, uygulama projesini ormancılık bürolarına
tanzim ettirerek teslimini ister.
(2) İşletme müdürlüğü, uygulama projesini en geç 30 gün içinde
arazide ve büroda inceler ve onay için bölge müdürlüğüne gönderir.
Uygulama projesi, uygun bulunması halinde bölge müdürü tarafından
onaylanarak işletme müdürlüğüne gönderilir. İşletme müdürlüğünce onaylı
uygulama projesinin bir nüshası, ön tahsis veya kiralama işlemi için mal
müdürlüğüne veya defterdarlığa gönderilerek ilgiliden taahhüt senedinin
ve saha teslim tutanağının işletme müdürlüğüne teslimi istenir.
(3) İkinci fıkrada belirtilen işlemler Maliye Bakanlığı tarafından verilen ön izin süresi içerisinde yapılır.
(4) Uygulama projesinin ön izin süresi içerisinde teslim edilmemesi
halinde işletme müdürlüğü tarafından bu durum ilgili mal müdürlüğüne
veya defterdarlığa bildirilir.
(5) Kira sözleşmesi ve saha tahsisi Maliye Bakanlığınca, onaylı uygulama projesine dayanılarak yapılır.
(6) Saha teslimi, illerde defterdarlık, ilçelerde mal müdürlüklerince yapılır.
Sahipli arazilerde projelendirme
MADDE 15 – (1) Müracaata konu saha
sahipli arazi ise; işletme müdürlüğü müracaatçıdan Genel Müdürlükçe
belirlenen proje dispozisyonuna uygun olarak en geç 90 gün içerisinde
uygulama projesini ormancılık bürolarına tanzim ettirerek teslimini
ister. Uygulama projesinin verilen sürede teslim edilmemesi durumunda,
talep halinde 30 gün ek süre verilebilir. Uygulama projesinin verilen ek
süre içerisinde de teslim edilmemesi halinde işletme müdürlüğü
tarafından ilgilinin dilekçesi işlemden kaldırılır.
(2) İşletme müdürlüğü, uygulama projesini en geç 30 gün içinde
arazide ve büroda inceler ve onay için bölge müdürlüğüne gönderir.
Uygulama projesi, uygun bulunması halinde bölge müdürü tarafından
onaylanarak işletme müdürlüğüne gönderilir. İşletme müdürlüğünce
uygulama projesinin onaylandığı ilgiliye yazılı olarak tebliğ edilerek
60 gün içerisinde taahhüt senedinin işletme müdürlüğüne verilmesi
istenir. Taahhüt senedinin verilmesini müteakip 90 gün içerisinde işe
başlanır.
(3) Özel ormanlarda yapılacak özel ağaçlandırma müracaatları için aynı sahipli arazilerde olduğu gibi işlem yapılır.
Projelendirmeye ait diğer esaslar
MADDE 16 – (1)
Uygulama projesinin tanzimi aşamasında hak sahibinin talep ettiği tür
veya türlerin yetişme muhiti şartları nedeniyle söz konusu sahada
kullanılmasına imkan bulunmaması halinde; ormancılık büroları, hak
sahibi ile irtibata geçerek sahada kullanılabilecek türler hakkında
bilgi verir. Hak sahibinin, ormancılık bürolarınca kendisine bildirilen
sahaya uygun türlerden bir veya birkaçının kullanılmasına rıza
göstermesi halinde uygulama projesi tanzim edilir. Aksi takdirde
uygulama projesi düzenlenmeden izin raporu bölge müdürlüğünce iptal
edilir. Bu şekilde yapılan iptal işleminden dolayı orman idaresi sorumlu
değildir.
(2) Uygulama projeleri izin sahipleri tarafından ormancılık
bürolarına tanzim ettirilir. Ancak, köy tüzel kişiliklerine ait uygulama
projeleri köy tüzel kişiliklerince ormancılık bürolarına tanzim
ettirilebileceği gibi, talepleri halinde bedelsiz olarak orman idaresi
tarafından da tanzim edilebilir.
(3) Orman bölge müdürlükleri tarafından onaylanan uygulama projeleri,
Genel Müdürlükçe belirlenecek cetvele göre uygun periyodik aralıklarla
Genel Müdürlüğe bildirilir.
(4) Tüm uygulama projelerinin yatırım giderleri Bakanlık birim fiyatları kullanılarak düzenlenir.
(5) Talep edilmesi ve orman idaresinin uygun görmesi halinde idari,
hukuki ve teknik nedenlerle saha izinlerinde veya uygulama projelerinde
revizyona gidilebilir. Revizyon projeleri ormancılık büroları tarafından
tanzim edilir. Köy tüzel kişiliklerine ait revizyon projeleri, talep
etmeleri halinde bedelsiz olarak orman idaresi tarafından da tanzim
edilebilir.
(6) Özel ağaçlandırma sahalarının tamamı veya bir bölümü, 6831 sayılı
Orman Kanununun 16 ncı ve 17 nci maddelerine göre izne konu edilebilir.
Bu durumda özel ağaçlandırma sahibinin orman idaresi tarafından
hesaplanan bütün giderleri, adına izin verilen gerçek veya tüzel kişi
tarafından özel ağaçlandırma sahibine defaten ödenir. 6831 sayılı Orman
Kanununun 16 ncı ve 17 nci maddelerine göre izin verilen alana tekabül
eden kısım için kullandırılan hibe veya kredi faizsiz olarak geri
alınır. Bedel hesabında geri alındığı yılın birim fiyatları esas alınır.
(7) Devlet ormanlarındaki özel ağaçlandırma, özel erozyon kontrolü,
özel imar ihya çalışmalarında verilen süre içerisinde taahhüt senedinin
verilmemesi ve işe başlanmaması veya vazgeçilmesi halinde saha izinleri
iptal edilir ve hak sahipliliği sıralama tutanağında belirlenen bir
sonraki müracaatçıya saha izni verilir.
(8) Uygulama projeleri onaylanmadan saha teslimi yapılmaz, teslim
edilmeyen sahada projelendirme çalışmaları dışında herhangi bir
faaliyette bulunulamaz.
Saha büyüklüğü
MADDE 17 – (1) Devlet ormanlarında
ve sahipli arazilerde en küçük parçası 0,5 hektardan, hazine
arazilerinde ise 2 hektardan küçük olan yerler özel ağaçlandırma, özel
erozyon kontrolü ve özel imar-ihya çalışmalarına konu edilemez. Ancak,
hazine arazilerinde imar planı içinde kalan ve ağaçlandırılacak alan
olarak ayrılan sahalarda 2 hektar saha büyüklüğü aranmaz.
(2) Hazine ve sahipli arazilerde gerçek ve tüzel kişilere bir defada
en fazla 300 hektar saha için özel ağaçlandırma özel erozyon kontrolü ve
özel imar-ihya izni verilebilir.
(3) Devlet ormanlarında özel ağaçlandırma, özel erozyon kontrolü ve
özel imar-ihya çalışmalarında saha ile ilgili üst sınır Genel Müdürlükçe
belirlenir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Özel Ağaçlandırma, Özel Erozyon Kontrolü, Özel İmar-İhya ve
Özel Fidanlık Tesisinde Uyulacak Esaslar
Özel ağaçlandırma ve özel erozyon kontrolü tesisinde uyulacak esaslar
MADDE 18 – (1) Odun veya odun dışı orman ürünü veren türler ile yapılacak ağaçlandırmalarda uyulacak esaslar aşağıda belirtilmiştir.
a) Devlet ormanı sayılan yerlerde; odun ürünü veren orman ağaç,
ağaççık ve flora türleri ile saf veya karışık olarak özel ağaçlandırma
ve özel erozyon kontrolü çalışmalarına izin verilebilir.
b) Devlet ormanı sayılan yerlerde; odun dışı orman ürünü veren orman
ağaç, ağaççık ve flora türleri ile saf veya karışık olarak özel
ağaçlandırma ve özel erozyon kontrolü çalışmalarına izin verilebilir.
c) Devlet ormanı sayılan yerlerde; (a) ve (b) bentlerinde belirtilen
türlerin karışımı ile özel ağaçlandırma ve özel erozyon kontrolü
çalışmalarına izin verilebilir.
ç) Devlet ormanı sayılan yerlerde; odun dışı orman ürünü veren ve
ormanlarda tabii olarak yetişen ağaç, ağaççık ve floraların tohumu,
fidanı ve aşılı fidanlarının veya aynı türlerin aşı kalemlerinin
kullanımı ile özel ağaçlandırma ve özel erozyon kontrolü çalışmalarına
izin verilebilir.
d) Devlet ormanı sayılan yerlerde yapılacak özel ağaçlandırma ve özel
erozyon kontrolü çalışmalarında projesinde belirtilmesi kaydıyla odun
veya odun dışı orman ürünü veren ağaç ve ağaççık türlerinin altında alt
tür olarak; yörede tabii olarak yetişen tıbbi, aromatik, yumrulu ve
soğanlı bitkilerin yetiştirilmesine izin verilebilir.
e) Devlet ormanı sayılan yerlerde; projesinde belirtilmesi kaydıyla
izin alanının % 5’ini geçmemesi şartıyla özel ağaçlandırma ve özel
erozyon kontrolü çalışmalarında ekolojisine uygun açık alanlarda,
biyolojik çeşitliliği korumak maksadıyla yörede tabii olarak yetişen
tıbbi, aromatik, soğanlı ve yumrulu bitkilerin yetiştirilmesine izin
verilebilir.
f) Devlet ormanı sayılan yerlerde; projesinde belirtilmesi kaydıyla
izin alanının % 10 unu geçmemesi şartıyla teknik olarak özel
ağaçlandırmaya uygun olmayan yerlerde saha bütünlüğünü sağlamak ve
biyolojik çeşitliliği korumak maksadıyla yörede tabii olarak yetişen
tıbbi, aromatik, soğanlı ve yumrulu bitkilerin yetiştirilmesine izin
verilebilir.
g) Devlet ormanı sayılan yerlerde; endüstriyel maksatlı tesis edilen
özel ağaçlandırma sahalarında erozyonun önlenmesi, toprağın korunması ve
ıslah edilmesi, toprağın bitki besin elementleri bakımından
zenginleştirilerek verim gücünün arttırılması gayesi ile fidan
aralarında yöre ormanlarında tabii olarak bulunan otsu bitkilerin
yetiştirilmesine izin verilebilir.
ğ) Hazine arazilerinde ve sahipli arazilerde odun ve odun dışı orman
ürünü veren orman ağaç, ağaççık ve flora türleri ile saf veya karışık
yapılacak özel ağaçlandırma ve özel erozyon kontrolü çalışmalarına izin
verilebileceği gibi, bu türlerle yapılan ağaçlandırmaların altında
projesinde belirtilmesi kaydıyla; tıbbi, aromatik, yumrulu ve soğanlı
bitkiler ile her türlü tarım ürünlerinin yetiştirilmesine izin
verilebilir.
Özel imar-ihya tesisinde uyulacak esaslar
MADDE 19 – (1) İmar-ihya amacıyla
talepte bulunan gerçek ve tüzel kişilere; bozuk orman alanlarında,
hazine arazilerinde ve sahipli arazilerde canlandırma kesimi, aşılama,
boşlukların uygun türlerle ekim veya dikim yoluyla doldurularak verimli
hale dönüştürülmesine izin verilebilir.
(2) Bozuk veya verimsiz orman alanlarında mevcut türlerden gerekenler
korunur, aşılanır, orman içi boşluk alanlar, bölgede tabii olarak
yetişen türlerle ekim, dikim ve aşılama suretiyle imar-ihya edilerek
doldurulabilir.
Özel orman fidanlığı tesisinde uyulacak esaslar
MADDE 20 – (1) Özel orman fidanlığı
kurmak isteyen gerçek ve tüzel kişiler; fidanlık kuracakları arazinin
mevkiini ve alanını belirttikleri dilekçelerine arazinin harita veya
krokisini ekleyerek hazine arazilerinde valilik veya kaymakamlıklara,
sahipli arazilerde ise fidanlık müdürlüğüne, fidanlık müdürlüğünün
olmadığı yerlerde işletme müdürlüğüne müracaatta bulunurlar.
(2) Hazine ve sahipli arazilerde müracaattan sonra, özel fidanlık
uygulama projesi Genel Müdürlükçe belirlenen proje dispozisyonuna uygun
olarak ormancılık büroları tarafından düzenlenir. Fidanlık müdürlüğünce,
fidanlık müdürlüğünün olmadığı yerlerde işletme müdürlüğünce yapılan
inceleme sonucunda uygun görülmesi halinde, uygulama projesi bölge
müdürlüğünce onaylanır. Onaylanan projenin bir nüshası bilgi için Genel
Müdürlüğe gönderilir.
(3) Özel orman fidanlıklarının kurulacağı alan büyüklükleri Genel
Müdürlükçe belirlenir ve uygun vasıtaların yanı sıra Bakanlık veya Genel
Müdürlük internet sitesinde ilan olunur.
BEŞİNCİ BÖLÜM
İnşa Edilebilecek Tesisler ile İzleme ve Denetim
Özel ağaçlandırma, özel erozyon kontrolü, özel imar-ihya sahalarında inşa edilebilecek tesisler
MADDE 21 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerine göre tesis edilen sahalarda uygulama projesinde belirtilmesi şartıyla;
a) Mülkiyeti hazineye ait olup imar planı dışında bulunan yerlerde
proje sahası yatay alanının % 0,1’ine kadar ağaçlandırma, bakım ve
koruma amaçlı yapılaşma izni verilebilir. Bu miktar 3000 m²’yi geçemez.
b) Sahipli arazilerde 30 dekar ve üzeri büyüklükteki özel
ağaçlandırma, özel erozyon kontrolü ve özel imar-ihya sahalarında proje
sahası yatay alanının % 6’sına kadar yapılaşma izni verilebilir. Sahipli
arazilerde 30 dekarın altındaki özel ağaçlandırma, özel erozyon
kontrolü ve özel imar-ihya sahalarında 10 uncu maddenin ikinci
fıkrasında belirtilen alt sınıra kadar yapılaşma izni verilebilir. Söz
konusu sahanın kredi ödemesi yapılmış sahalardan olması durumunda,
yapılaşmaya konu edilen alan miktarına tekabül eden kredi bedeli yasal
faiziyle birlikte geri alınır.
c) Devlet ormanlarında tesis edilen özel ağaçlandırma, özel erozyon
kontrolü ve özel imar-ihya sahalarında; üretim, bakım ve koruma amaçlı
konteyner veya karavan ile hangar-depo, su deposu, sulama ve yangın
havuzu, su isale hattı, su kuyusu, elektrik tesisleri ve B tipi tali
orman yolu yapılmasına izin verilebilir.
Uygulama, izleme ve denetim
MADDE 22 – (1) Devlet ormanlarında
ve sahipli arazilerde, işletme müdürlüğü tarafından, projenin
onaylanmasından sonra ilgiliye tebligat yapılarak tebliğ tarihinden
itibaren 60 gün içinde, taahhüt senedinin işletme müdürlüğüne verilmesi
istenir. Devlet ormanlarında ve hazine arazilerinde saha tesliminden
sonra, sahipli arazilerde de taahhüt senedinin işletme müdürlüğüne
tesliminden sonra 90 gün içerisinde işe başlanır.
(2) Özel ağaçlandırma, özel erozyon kontrolü, özel imar-ihya
çalışmalarında onaylı uygulama projesindeki iş programına uyulması
esastır. İş programı revizyonu; mücbir sebeplerden ve sahanın geç teslim
edilmesi nedeniyle işin yetişme imkânının olmadığı hallerde yapılır.
(3) İşletme müdürlüğü tarafından kurulan ve en az 3 teknik elemandan
oluşan denetim komisyonu veya yeminli ormancılık büroları tarafından tüm
sahalar yılda en az bir defa kontrol edilerek, Genel Müdürlükçe
belirlenen örnek dispozisyona göre düzenlenecek uygulama izleme cetveli
her yılın sonunda bölge müdürlüğüne gönderilir.
(4) Bu Yönetmelik hükümlerine veya taahhüt senedine veya onaylı
uygulama projesinde belirtilen teknik esaslara ve iş programına uygun
hareket etmediği tespit edilenler, işletme müdürlüğünce uygun görülen
süre sonuna kadar eksikliklerin giderilmesi hususunda yazılı olarak ikaz
edilir. İkazın gereğinin, mücbir sebepler dışında verilen süre içinde
yerine getirilmesi zorunludur. Bu süre amaç dışı kullanımlarda 30 günü,
diğer durumlarda 6 ayı geçemez.
(5) Özel ağaçlandırma, özel erozyon kontrolü, özel fidanlık, özel
imar-ihya tesisi çalışmalarına ilişkin teknik esaslar ilgili mevzuata
aykırı olamaz.
İzin ve proje iptali
MADDE 23 – (1) Devlet ormanı ve
sahipli arazilerde uygulama projesinin onaylandığının ilgiliye tebliğ
tarihinden itibaren en geç 60 gün içerisinde taahhütnameyi işletme
müdürlüğüne teslim etmeyen gerçek ve tüzel kişilerin saha izni/kira
sözleşmesi ve uygulama projesi iptal edilir.
(2) Devlet ormanlarında ve hazine arazilerinde saha tesliminden
sonra, sahipli arazilerde de taahhüt senedinin işletme müdürlüğüne
tesliminden sonra, 90 gün içerisinde işe başlamayan, gerçek ve tüzel
kişilerin saha izni/kira sözleşmesi ve uygulama projesi iptal edilir.
(3) Uygulama esnasında onaylı uygulama projesinde belirtilen teknik
esaslara uygun hareket etmediği tespit edilenler, işletme müdürlüğünce
uygun görülen süre sonuna kadar eksikliklerin giderilmesi hususunda
yazılı olarak ikaz edilir. Bu süre 6 ayı geçemez. İkazın gereğini mücbir
sebepler dışında verilen süre içinde yerine getirmeyenlerin, saha
izni/kira sözleşmesi ve uygulama projesi iptal edilir.
(4) Amaç dışı kullanımın tespit edildiği durumlarda idarece verilen
30 günlük süre sonunda ikazın gereğini yerine getirmeyenlerin, saha
izni/kira sözleşmesi ve uygulama projesi iptal edilir.
ALTINCI BÖLÜM
Planlama, Faydalanma, Hibe ve Kredilendirme Esasları ile Sahaların
Korunması ve Suçların Takibi
Planlama ve faydalanma esasları
MADDE 24 – (1) Bu
Yönetmelik hükümlerine göre özel ağaçlandırma ve özel imar-ihya
sahaları, Genel Müdürlükçe belirlenen esaslara uygun olarak ormancılık
bürolarının tanzim edeceği çok amaçlı faydalanmayı esas alan amenajman
planlarına göre işletilir.
(2) Çok amaçlı faydalanmayı esas alan amenajman planları,
faydalanmanın başladığı yıl içerisinde özel ağaçlandırma ve özel
imar-ihya sahipleri tarafından ormancılık bürolarına tanzim ettirilir.
Köy tüzel kişiliklerine ait özel ağaçlandırma veya imar-ihya sahalarının
çok amaçlı faydalanmayı esas alan amenajman planları köy tüzel
kişiliklerince ormancılık bürolarına tanzim ettirilebileceği gibi,
talepleri halinde orman idaresi tarafından bedelsiz olarak tanzim
edilebilir.
(3) Özel orman fidanlıklarında üretilen fidanlar ile çok amaçlı
faydalanmayı esas alan amenajman planlarına göre elde edilen her türlü
orman ürünü hak sahibi tarafından değerlendirilir.
(4) Özel ağaçlandırma özel erozyon kontrolü ve özel imar-ihya
izinleri gerçek kişilerin ölümü halinde, kanuni mirasçılarının rızası ve
ölenin yükümlülüklerini aynen kabul etmeleri şartıyla kendilerine
intikal eder.
Hibe ve kredilendirme esasları
MADDE 25 – (1) Bu Yönetmelik
esaslarına göre; özel ağaçlandırma, özel imar-ihya ve özel orman
fidanlıkları için talep halinde, 3/9/2005 tarihli ve 25925 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Çevre ve Orman Bakanlığı Ağaçlandırma ve Erozyon
Kontrolü Hizmetlerine İlişkin Usul ve Esaslara uygun olarak hibe veya
kredi verilebilir.
(2) Kamu kurum ve kuruluşları ile diğer gerçek ve tüzel kişiliklere,
bu Yönetmelik çerçevesinde yapacakları özel ağaçlandırma, özel erozyon
kontrolü ve özel imar-ihya çalışmaları için talepleri halinde hibe veya
kredi yerine, onaylı uygulama projesinde belirtilen sayıda, Çevre ve
Orman Bakanlığı Ağaçlandırma ve Erozyon Kontrolü Hizmetlerine İlişkin
Usul ve Esaslara göre verilebilecek hibe veya kredi tutarını geçmeyecek
şekilde orman ağacı ve ağaççığı fidanı ücretsiz olarak verilebilir.
Özel Ağaçlandırma sahalarının devredilmesi, sahaya ortak alınması ve mirasçılara intikali
MADDE 26 – (1) Özel ağaçlandırma,
özel erozyon kontrolü, özel imar-ihya ve özel fidanlık kurulması
gayesiyle verilen izinler devredilebilir veya ortak alınabilir.
(2) İznin devredilmesi veya ortak alınması aşağıda belirtilen şartlara göre yapılır.
a) İzin sahibi birden fazla gerçek ve/veya tüzel kişi ise; saha tesliminden sonra ortaklar birbirlerine devir yapabilirler.
b) İzin sahibi, saha teslimi yapıldıktan sonra ortak alabilir. Alınan
bu ortağa sahanın devredilebilmesi için saha tesliminden itibaren 2 yıl
geçmesi ve sahanın başarılı olması şartı aranır.
c) İzin sahibi tarafından iznin üçüncü şahıslara devredilebilmesi
için saha tesliminden itibaren 3 yıl geçmesi ve sahanın başarılı olması
şartı aranır.
(3) İzin sahibi gerçek ve tüzel kişiler tarafından devir talebinde veya ortak alınması talebinde bulunulması halinde;
a) Devir almak isteyen veya ortak olmak isteyen gerçek veya tüzel
kişilerin noter onaylı dilekçeleri ile devretmek isteyen veya ortak
almak isteyen gerçek veya tüzel kişilerin noter onaylı dilekçeleri,
b) Devir almak isteyen veya ortak olmak isteyen gerçek veya tüzel
kişilerden alınacak noter onaylı taahhüt senedi ile kredi kullanılmış
ise kullanılan kredi miktarı kadar borç senedi veya gayrimenkul ipoteği,
ile işletme müdürlüğüne müracaat edilir.
(4) İşletme müdürlüğünce devir veya ortaklık talebinin uygun
görülmesi halinde ormanlık alanlardaki devir veya ortaklık talepleri
bölge müdürlüğüne, hazine arazilerindeki devir veya ortaklık talepleri
defterdarlık veya mal müdürlüğüne belgeleriyle birlikte gönderilir.
(5) Ormanlık alanlardaki devir talepleri Genel Müdürlükçe, hazine
arazilerindeki devir talepleri de Maliye Bakanlığınca değerlendirilir.
Değerlendirme neticesinde Genel Müdürlük tarafından uygun görülen devir
oluru ile defterdarlık veya mal müdürlüğü tarafından uygun görülen
devire göre düzenlenen kira sözleşmesi ilgili işletme müdürlüğüne
gönderilir.
(6) İşletme müdürlüğü tarafından devir veya ortaklık olurlarına göre
projelerin ilgili sahifeleri revize edilerek, revize projelerin birer
takımları sahanın mülkiyetine göre bölge müdürlüğüne veya
defterdarlığa/mal müdürlüğüne gönderilir.
(7) Köy tüzel kişilikleri, belediye başkanlıkları, tarımsal kalkınma
kooperatifleri, köylere hizmet götürme birlikleri, kamu kurum ve
kuruluşları saha devri yapamazlar ve sahaya ortak alamazlar.
(8) Ancak, köy veya belde belediyelerinin tüzel kişiliklerinin, başka
belde ilçe veya il belediyelerine dahil edilerek sona ermesi halinde
saha tahsisleri dâhil oldukları belde, ilçe veya il belediyesi tüzel
kişiliğine devredilir.
(9) Özel ağaçlandırma sahaları bölünerek ortaklara veya üçüncü
şahıslara devredilemez. Ortaklar tüm sahadan müştereken sorumludurlar.
(10) Devlet ormanlarında izin, hazine arazilerinde kira sözleşmesi ve
sahipli arazilerde proje sahibinin ölümü halinde saha izni/kira
sözleşmesi/proje sahibinin hakları ve yükümlülükleri, veraset ilamında
belirtilen mirasçılara devredilebilir.
(11) İşletme müdürlüğüne ölüm halinin resmi belgelerle
bildirilmesinden sonra işletme müdürlüğünce veraset ilamında belirtilen
mirasçılara yapılacak tebligatlarda;
a) Özel ağaçlandırma, özel erozyon kontrolü, özel imar-ihya ve özel
fidanlık saha izni/kira sözleşmesi/projesinin tüm mirasçılarca ya da
diğer mirasçıların noter onaylı vekâletini alan bir ya da birden fazla
mirasçı tarafından devam ettirilebileceği,
b) Bir veya birden fazla mirasçının bu hakkından feragat ederek
talipli olan diğer mirasçılara bu hakkını devretmesinin mümkün
olabileceği,
c) Mirasçılardan hiçbirinin özel ağaçlandırma, özel erozyon kontrolü,
özel imar-ihya ve özel fidanlık saha izni/kira sözleşmesi/projesini
devam ettirmeye talipli olmaması halinde saha izni/kira
sözleşmesi/projesi ve yapılmışsa kredi tahsisi iptal edilerek, verilen
kredinin yasal faizi ile birlikte mirasçılardan tahsil edileceği,
hususları belirtilir.
(12) Devir almayı talep eden mirasçı veya mirasçılar;
a) Devir ile ilgili talep dilekçesi,
b) Noter onaylı taahhüt senedi,
c) Kredi kullandırılmış ise kullandırılan krediye karşılık borç senedi veya gayrimenkul ipoteği,
ile işletme müdürlüğüne müracaat ederler.
(13) Devir talebinin uygun görülmesi halinde işletme müdürlüğünce bu
maddede belirtilen belgeler, ilgisine göre bölge müdürlüğüne,
defterdarlığa veya mal müdürlüğüne gönderilir. Ormanlık alanlardaki
devir talepleri Genel Müdürlükçe, hazine arazilerindeki devir talepleri
de Maliye Bakanlığınca değerlendirilir. Değerlendirilme neticesinde
Genel Müdürlük tarafından uygun görülen devir oluru ile defterdarlık
veya mal müdürlüğü tarafından uygun görülen devire göre düzenlenen kira
sözleşmesi ilgili işletme müdürlüğüne gönderilir. Sahipli arazilerde ise
mirasçılara devir işlemleri yukarıda belirtilen esaslar çerçevesinde
işletme müdürlüğünce değerlendirilip sonuçlandırılır.
Sahaların korunması ve suçların takibi
MADDE 27 – (1) Bu Yönetmelik
hükümlerine göre ağaçlandırılan, imar-ihya, rehabilitasyon, erozyon ve
sel kontrolü, çığ ve heyelanların önlenmesi, mera ve tohum ıslahı
çalışması yapılan sahalarda işlenen orman suçlarının takibi 6831 sayılı
Kanun hükümlerine göre yapılır.
(2) Özel ağaçlandırma, özel erozyon kontrolü ve özel imar-ihya
çalışmalarına konu sahaların korunması Devletin kontrol ve denetimi
altında sahipleri tarafından yapılır.
YEDİNCİ BÖLÜM
Çeşitli ve Son Hükümler
Yürürlükten kaldırılan yönetmelik
MADDE 28 – (1) 9/10/2003 tarihli ve 25254 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Ağaçlandırma Yönetmeliği yürürlükten kaldırılmıştır.
Özel ağaçlandırma sahalarında tarım ürünü yetiştirilmesi ile yapılaşma izni
GEÇİCİ MADDE 1 – (1)
Hazine arazilerinde ve sahipli arazilerde bu Yönetmeliğin
yayımlanmasından önce özel ağaçlandırma sahası olarak tesis edilen
yerlerde teknik yönden uygun olması halinde onaylı uygulama projesinde
yer almak ve ek taahhütname almak şartı ile tesisin altında tarım ürünü
yetiştirilmesine izin verilebilir.
(2) Bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten önce 30 dekarın
altındaki sahipli arazilerde yapılan özel ağaçlandırma, özel erozyon
kontrolü ve özel imar-ihya çalışmalarında, projenin revize edilmesi ve
yapılaşmaya konu edilen alan miktarına tekabül eden kredi bedelinin
yasal faizi ile birlikte tahsil edilmesi şartıyla 21 inci maddesinin
birinci fıkrasının (b) bendine uygun olarak yapılaşma izni verilebilir.
Tesis yapma izni
GEÇİCİ MADDE 2 – (1)
Bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten önce özel ağaçlandırma, özel
imar-ihya, özel erozyon kontrolü ve özel fidanlık sahası olarak tesis
edilen yerlerde, uygulama projesinin revizyonunun yapılması ve ek
taahhütname alınması şartıyla 21 inci maddede belirtilen tesislerin
yapılmasına izin verilebilir.
Müracaatlar
GEÇİCİ MADDE 3 – (1) Bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten önce;
a) Devlet ormanlarında özel ağaçlandırma, özel erozyon kontrolü ve
özel imar-ihya amacıyla yapılan müracaatlardan, orman idaresince izin
raporunun düzenlenmesi için koordinat özet çizelgesi, vaziyet planı,
orman kadastro, meşcere ve memleket haritalarını getirmeleri için yazılı
tebligatta bulunulan müracaatlar bu Yönetmelik hükümlerine göre
sonuçlandırılır. Diğer müracaatlar değerlendirilmez.
b) Hazine arazilerinde ön izin verilen müracaatlar ile sahipli
arazilerde bu Yönetmeliğin yayımı tarihinden önce yapılan müracaatlar bu
Yönetmelik hükümlerine göre sonuçlandırılır.
Yürürlük
MADDE 29 – (1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 30 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini Orman Genel Müdürü yürütür.
Orman Genel Müdürlüğü Özel Ağaçlandırma işleri ile ilgili hizmet almak için bizimle iletişime geçebilirsiniz.
Özar Mühendislik Müşavirlik Ormancılık Emlak Taahhüt Madencilik Fidancılık ve Peyzaj
Arif Arslan
Orman Mühendisi
Tel: 0506 659 76 96
Adres: Fakıuşağı Mahallesi Prof.Dr. Alper Akıncıoğlu Caddesi Yurtkur Arkası No: 1 Merkez/Osmaniye
3 Eylül 2013 Salı
Özel Ağaçlandırma Yönetmeliği
14:13
osmaniye özel ağaçlandırma, özel ağaçlandırma, özel ağaçlandırma izni, özel ağaçlandırma müracaatı, özel ağaçlandırma projesi, özel ağaçlandırma uygulaması
Yorum
0 yorum:
Yorum Gönder